اخبار > اخبار قوه قضاییه > ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
۱ بازدید
 

اتمام حجت دادستانی با شركت‌های هواپیمایی


دادستان تهران با شرکت های هواپیمایی اتمام حجت کرد که دادستانی در بخش تأخیر هواپیماها ورود جدی تر خواهد کرد و انتظار می رود سازمان هواپیمایی کشور نظارت خود را بر شرکت هایی که خود را با مقررات تطبیق نمی هند افزایش دهد.
عباس جعفری دولت آبادی در جلسه ای با رییس سازمان هواپیمایی کشور، مدیرکل شرکت فرودگاه های کشور و مدیر عامل شرکت های هواپیمایی درباره بررسی علل تأخیر پروازها با اشاره به فلسفه تشکیل جلسه و علت ورود دادستانی به این موضوع اظهارکرد: به موجب ماده ٢٢ قانون آیین دادرسی کیفری یکی از وظایف دادستان حفظ حقوق عمومی است و دادستان را مکلف کرده که برای حفظ حقوق عامه اقامه دعوی کند.
دادستان تهران یکی از مصادیق مهم حقوق عامه را وضعی دانست که امروزه در برخی فرودگاه ها رخ می دهد وافزود: در اصل ۱۵۶ قانون اساسی بر دو وظیفه پیشگیری از وقوع جرم واحیای حقوق عامه تصریح شده است.
وی با بیان اینكه یکی از مصادیق تضییع حقوق مردم سرگردانی ناشی از تأخیرهای بی مورد، فروش بلیت هواپیما با قیمت های متفاوت، عدم پاسخگویی و رفتار نامناسب با مسافرین برخی در فرودگاه ها است، به مفاد گزارش های معاونان دادستان تهران در مورد تأخیر پروازها و به برخی علل آن استناد کرد.
جعفری دولت آبادی افزود: طی دو هفته گذشته روزانه دو نفر از معاونان داستان تهران برای بررسی تأخیر پروازها در فرودگاه مهرآباد حضور یافته اند كه گزارش های تهیه شده متضمن اطلاعات مناسب و مفیدی است. دادستان تهران اعلام کرد: به موجب این گزارش ها، روزانه تأخیر پروازها وجود دارد كه برخی تأخیرها غیر قابل قبول است و به مسافران نیز علت آن توضیح داده نمی شود و در برخی موارد نیزحقوق آنها رعایت نمی شود. البته برخی تأخیر ها به دلیل نقص فنی هواپیما،  بدی آب و هوا و نظایر آن رخ می دهد که این موضوع قابل دفاع است.

   احصای ۲۰ علت برای تأخیر پروازها
وی با اشاره به مفاد گزارش های معاونان دادستان تهران در مورد تأخیر پروازها و نتایج آن گفت: معاونان دراین بازدید ها با مردم، مدیران شرکت های هواپیمایی و مسئولان فرودگاه گفت و گو کرده و ۲۰ علت برای تأخیرها احصاء شده است.
دادستان تهران با تقسیم بندی تأخیر پروازها به درون سازمانی و برون سازمانی افزود: دسته اول تأخیراتی است که ناشی از نقص فنی و کمبود قطعات است که در این بخش نمی توان به شرکت های هواپیمایی ایراد وارد كرد چراکه در بیان دلایل تاخیر اعلام می کنند قطعه موجود نیست، نقص فنی واقعی است البته به شرطی که دلیل اصلی تأخیر پرواز این موضوع باشد.
جعفری دولت آبادی افزود: برخی از تأخیرها به خاطر وضعیت آب و هوا است و شركت های هواپیمایی اعلام می کنند که آب و هوا در مقصد نامساعد است که مطابق برخی گزارش ها خلاف این موضوع نیز ثابت شده و تعدادی از شرکت های هواپیمایی برای نجات خود از اعتراض مسافران به این حربه متوسل شده اند.
وی  تأكید کرد: بیان واقعیت ها به مردم بهترین راه نجات است.
دادستان تهران با اشاره به اینکه برخی از تأخیر ها به دلیل ساختارهای فرودگاهی است، افزود: حسب اعلام مسئولان در فرودگاه مهرآباد یک باند پرواز بیشتر وجود ندارد و در نتیجه ترافیک های پروازی رخ می دهد که این مشکلات به شرکت های هواپیمایی مربوط نمی شود.
وی اعلام کرد: برخی تأخیرها به خاطر تأخیر ورود هواپیما در مقصد است و پس از این تأخیر  در سلسله پروازها، تأخیر رخ می دهد.
جعفری دولت آبادی با بیان اینكه برخی شركت های هواپیمایی اعلام کرده اند که بخشی از تأخیرها به دلیل کمبود مسافر است با رد این موضوع، اظهارکرد: اگر مسافر وجود ندارد نباید بلیت فروخته شود و شرکت هواپیمایی نمی تواند بلیت بفروشد و سپس اعلام کند که تعداد مسافر کم است و پرواز را باطل کند. دادستان تهران میزان اعتبار شرکت های هواپیمایی را به حفظ و رعایت حقوق مسافران دانست و گفت: اگر برای یک شرکت هواپیمایی فعالیت تجاری مقرون به صرفته نباشد بهتر است فعالیت های دیگری انجام دهد. وی یکی از مشکلات مرتبط با تأخیرها را عدم اطلاع رسانی به موقع به مسافران دانست و افزود: اگرچه طبق گزارش ها این موضوع مطلق نیست و در برخی موارد اطلاع رسانی مناسبی انجام شده؛ اما در برخی موارد به مسافران اطلاع رسانی نشده است که در این رابطه ممكن است برخی مسافران بلیت را از طریق واسطه ها خریده باشند یا شرکت هواپیمایی از اطلاع رسانی خودداری کرده است. جعفری دولت آبادی اعلام کرد: تمام شرکت ها باید به نصب منشور حقوق مسافران در فرودگاه ها مكلف شوند چراکه مسافران باید بدانند که چه حقوقی دارند و شرکت ها در صورت  تأخیر چه وظیفه ای برعهده دارند.
دادستان تهران با اشاره به عدم پاسخگویی در فرودگاه در خصوص تأخیر پروازها خاطرنشان کرد: وقتی مسافران با تأخیر پرواز مواجه می شوند هیچ کس از مدیران شركت های هواپیمایی در فرودگاه حضور نمی یابند که نسبت به آن شفاف سازی کنند و در اکثر موارد فردی حضور دارد که اعلام می کند تا ساعاتی دیگر پرواز انجام می شود.
وی اظهارکرد: گاهی اوقات تأخیر پروازها طولانی می شود به عنوان مثال در ماه گذشته یکی از پروازها حدود ۲۳ ساعت تأخیر داشته است كه این موضوع قابل دفاع نیست.

   تدابیر لازم برای استقرار معاونان دادستان در فرودگاه ها
جعفری دولت آبادی تأكید كرد: امروزه به لحاظ افزایش مشکلات اجتماعی نباید زمینه های اعتراض مسافران را فراهم كرد و اجازه داد مسافران به لحاظ عدم پاسخگویی به آنها در فرودگاه تجمع یابند و در نهایت با دلخوری سوار هواپیما شده ودیگر پیاده نشوند که مجبور شویم از پلیس کمک بخواهیم تا از هواپیما پیاده شوند.
دادستان تهران با شرکت های هواپیمایی اتمام حجت کرد که دادستانی در این بخش ورود جدی تر خواهد کرد و انتظار می رود سازمان هواپیمایی کشور نظارت خود را بر شرکت هایی که خود را با مقررات تطبیق نمی هند افزایش دهد.  وی با قدردانی از برخی شرکت ها كه اقدامات مناسبی انجام داده اند، گفت: باید این شركت ها به مردم معرفی شوند.
جعفری دولت آبادی از عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری خواست که در دو زمینه اقداماتی را انجام دهد.
وی استقرار نماینده سازمان هواپیمایی کشوری در ترمینال فرودگاه ها را به عنوان اولین پیشنهاد مطرح کرد و گفت: نماینده سازمان هواپیمایی کشوری که مسئولیت نظارت بر وضعیت شرکت های هواپیمایی و پروازها را برعهده دارد باید در ترمینال ها حضور مستمر داشته باشد.
دادستان تهران با بیان اینكه برای محل استقرار معاونان دادستان در فرودگاه ها نیز تدبیر لازم پیش بینی شود، تصریح كرد: دادستانی تهران از سال ها قبل با تأسیس دادسرای فرودگاه به وظایف خود پرداخته است اما با حضور مداوم معاونان دادستان سعی داریم موضوع تأخیر پروازها به سامان برسد. جعفری دولت آبادی با بیان اینکه بخشی از مشکلات مربوط به تأخیر در پروازها راهکار کیفری ندارد، تاکید کرد: دادستانی تهران آمادگی خود را برای حمایت از برخی تصمیمات منطقی شرکت های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشور اعلام می کند.
دادستان تهران با تأكید بر اینكه باید سازمان هواپیمایی کشوری در مورد شرکت هایی که خود را با شرایط جدید تطبیق نمی دهند با دادستانی همکاری بیشتری داشته باشد، توصیه کرد: این گونه شرکت ها فعالیت خود را با برخی از شرکت ها تجمیع کرده یا فعالیت آن را متوقف کنند.
دادستان خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم مسافران در فرودگاه سرگردان و ناراضی باشند و سایر مسئولان مجبور باشند مشکلات ناشی از عدم توجه شرکت ها به حقوق مسافران را پیگیری کنند.
جعفری دولت آبادی خدمت به مردم را بزرگترین کاری دانست که می توان انجام داد، افزود: در شرایطی که دشمنان همه ابزارها را برای مقابله با انقلاب اسلامی بسیج کرده و مشکلات ناشی از تحریم ها افزایش می یابد ضرورت دارد سازمان هواپیمایی کشوری، مدیریت شرکت های هواپیمایی و مدیریت فرودگاه ها نقش بیشتری در این زمینه ایفا کنند.
دادستان تهران پس از استماع اظهارات رییس سازمان هواپیمایی کشور، مسئولان شركت های هواپیمایی و گزارش سرپرست دادسرای  فرودگاه با بیان اینكه در  كشور مدیر زیاد داریم ولی پیگیری كننده كم داریم، افزود: سال هاست كه برخی مشكلات مزمن در كشور وجود دارد اما برطرف نمی شود.

    ضرورت حضور نمایندگان سازمان هواپیمایی در تیم بازرسی از فرودگاه ها
وی با معطوف كردن توجه حاضران به دو مقوله شیوه مدیریت ها و پیگیری ها افزود: مدیران شركت های هواپیمایی وقتی تأخیر پرواز رخ می دهد باید احساس كنند كه فرزندان و خانواده آن ها قرار است در این پرواز حضور داشته باشند.
جعفری دولت آبادی با تأكید بر اینكه اگر تأخیر پرواز به دلیل تحریم یا نبود قطعه باشد، مردم دلایل شركت های هواپیمایی را می پذیرند، به صبر و مقاومت مردم در برابر مشكلات اقتصادی اشاره كرد و افزود: كشور در دوران جنگ تحمیلی سالانه با هفت میلیارد دلار  اداره می شد و هر روز صدها شهید تقدیم انقلاب می شد اما مردم پای نظام اسلامی ایستادند.
وی تأکید کرد: امروزه شرایط کشور تغییر كرده و انقلاب اسلامی در آستانه چهل سالگی است و مردم انتظار دارند دلایلی كه به تحریم ها ربط ندارد، مورد استناد قرار نگیرد. دادستان تهران خاطرنشان كرد: بخشی از مشكلات تأخیر در پروازها را می توان با مدیریت هوشمندانه، پیگیری، تدبیر، توضیح مناسب،  عذرخواهی به موقع و اتخاذ تصمیمات لازم كاهش داد. دادستان تهران پیشنهاد داد: نمایندگان سازمان هواپیمایی كشوری و شركت های هواپیمایی در تیم بازرسی معاونان دادستانی تهران در بازدید از فرودگاه ها حضور یابند. جعفری دولت آبادی از فرودگاه به عنوان ویترین كشور یاد كرد و افزود: تجمع اعتراض آمیز مسافران یا درگیری در فرودگاه تبعات زیادی به دنبال دارد.
وی خاطرنشان كرد: تجربه نشان داده است كه هرگاه با صداقت با مردم رفتار شود مشکلات را درک می کنند همان طور كه مردم با تداوم تحریم ها هر سال پرشورتر در راهپیمایی های روز قدس و یا روز ٢٢ بهمن شركت می كنند بنابراین با مدیریت صحیح و انقلابی می توان مشكلات کنونی را برطرف کرد.


منبع:
http://www.hemayatonline.ir/newspaper/item/16045