آمار بازدید سایت
کاربران آنلاين: ۱
بازديد امروز: ۵
بازديد روز قبل: ۱۵
بازديد هفته: ۱۵۶
بازديد ماه: ۲۲۳۸
بازديد کل: ۶۲۸۵۵۲۲
آي پي: ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱۸۷
شورای عالی اداری
۳۹۷ بازدید
 
   
تاريخ انتشار روزنامه رسمي: ۱۳۹۷/۰۶/۲۴ - تاريخ تصويب: ۱۳۹۷/۰۶/۱۴ - شماره ثبت روزنامه رسمي : ۲۱۴۱۱


مصوبه شورای عالی اداری با موضوع: برنامه جامع اصلاح نظام اداری دوره دوم (۱۳۹۹ ـ ۱۳۹۷)


مصوبه شورای عالی اداری با موضوع: برنامه جامع اصلاح نظام اداری دوره دوم (۱۳۹۹ ـ ۱۳۹۷

 

دانلود نسخه PDF

 

شماره۳۰۲۵۹۶          تازیخ   ۱۳۹۷/۶/۱۴

مصوبه شورای عالی اداری با موضوع: برنامه جامع اصلاح نظام اداری

دوره دوم (۱۳۹۹ ـ ۱۳۹۷)

 

سازمان اداری و استخدامی کشور

تمامی وزارتخانه­ها، سازمان­ها، موسسات، شرکت­ها و نهادهای عمومی غیر دولتی و استانداری­ها

شورای عالی اداری در یکصد و هشتاد و دومین جلسه مورخ ۱۳۹۷/۵/۳۰ بنا به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور، در اجرای «سیاست­های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری و «نقشه راه اصلاح نظام اداری (مصوبه شماره ۲۰۶/۹۳/۵۶۰ تاریخ ۱۳۹۳/۱/۲۰ شورای عالی اداری) و به منظور تداوم اصلاحات در نظام اداری کشور، برنامه جامع اصلاح نظام اداری ـ دوره دوم، مشتمل بر ۱۰ برنامه به شرح پیوست (ممهور به مهر دبیرخانه شورای عالی اداری) را تصویب نمود.

این مصوبه از تاریخ ابلاغ لازم­الاجرا بوده و وزراء یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی مسئول حسن اجرای آن می­باشند. سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است ضمن اعمال نتایج اقدامات در نظام ارزیابی عملکرد دستگاه­های اجرایی ملی و استانی، گزارش اجرای این برنامه را همه ساله به رییس­جمهور و شورای عالی اداری و حسب ضرورت در دولت ارائه نماید.

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی اداری ـ حسن روحانی



 

                                   برنامه جامع اصلاح نظام اداری – دوره دوم  

                                                        (۱۳۹۹- ۱۳۹۷)

 

 

اهداف اصلی برنامه جامع اصلاح نظام اداری

  • تبدیل دولت به دولتی:

-      کارآ و اثربخش

-      متعهد به آرمان­ها و متکی به اعتماد مردم (به عنوان یک سرمایه اجتماعی)

-      چابک، انعطاف پذیر و پیشران توسعه

 

راهبردهای اصلی برنامه جامع اصلاح نظام اداری

-      چابک­سازی دولت

-      متناسب و منطقی سازی حجم و اندازه دولت

-      تمرکز بر ارتقای کیفیت واحدهای ستادی و کارآمدی نظام اداری

-      توسعه دولت الکترونیک و بهره­گیری از فناوری­های نوین

-      توجه خاص به توانمند سازی کارکنان و ارتقاء کیفی مدیران دولت

-      اداره واحدهای عملیاتی(مجری) در فضای رقابتی (اقتصادی­تر کردن خدمات دولت)

-      صیانت از حقوق شهروندان در نظام اداری

-      ارتقای شفافیت، پاسخگویی و سلامت نظام اداری و مقابله موثر با فساد

-      ارتقاء بهره­وری(سازمان و نیروی انسانی)

 

 

برنامه اول: «مهندسی نقش و ساختار دولت

الف- هدف کمی

۱

هدف تجمیعی در پایان سال ۱۳۹۹

کاهش ۱۲% از حجم دولت (پست­ها و واحدهای سازمانی)[۱][۱]

سال­های برنامه

سال ۱۳۹۷

سال ۱۳۹۸

سال ۱۳۹۹

اندازه کمی هدف

سالانه به نسبت ابتدای سال ۱۳۹۶

۵ درصد

۴ درصد

۳ درصد

تجمیعی

۵ درصد

۹ درصد

۱۲ درصد

 
 

 

ب- سیاست های کلی ناظر بر اجرای برنامه - ابلاغی مقام معظم رهبری

   سیاست­های کلی نظام اداری: بندهای ۱۰، ۱۹ و ۱۴

   سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی: بند ۱۶

   سیاست­های کلی برنامه ششم توسعه: بندهای ۳ و ۱۹

 

ج- اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه مهندسی نقش و ساختار دولت را فراهم می­آورد):

<><> 

ردیف

اقدامات اساسی

مسئول

مرجع تصویب

زمان

مشاور و همکار

ملاحظات

۱

تهیه لایحه تبیین نقش فعالان توسعه کشور (دولت، مدیریت محلی، بخش خصوصی، سمن­ها و مردم) و نحوه تعامل میان آن­ها

سازمان اداری و استخدامی کشور

*  هیأت وزیران

*  مجلس شورای اسلامی

سال ۱۳۹۷

-

مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری، تهیه گردد

۲

خرید خدمات به جای تولید خدمات

*  دستگاه­های اجرایی

*  سازمان برنامه و بودجه کشور

تصویب بودجه سالانه

سالانه

 

در راستای اجرای ماده ۲۵ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه

۳

تهیه برنامه واگذاری واحدهای عملیاتی و خدمات

دستگاه­های اجرایی

-

سال ۱۳۹۷

سازمان اداری و استخدامی کشور

اجرا مطابق برنامه

۴

تدوین ضوابط مشارکت و واگذاری امور، وظایف و تصدی­ها میان دولت، مدیریت محلی و بخش خصوصی

سازمان اداری و استخدامی کشور

*  هیأت وزیران

*  مجلس شورای اسلامی

سال ۱۳۹۷

-

 

۵

·         استقرار کامل سامانه ملی مدیریت ساختار دستگاه­های اجرایی

·         تطبیق تنوع استخدامی نیروی انسانی با ساختار ثبت شده

·         صدور مجوز استخدام صرفأ در سقف ساختارهای مصوب

سازمان اداری و استخدامی کشور

هیئت وزیران

سالانه

دستگاه­های اجرایی

تمامی دستگاه­های اجرایی موظف به ورود اطلاعات در این سامانه هستند.

۶

توانمندسازی بخش غیردولتی برای دریافت و انجام فعالیت­ها

 

تدوین و ابلاغ ضوابط حمایت از بخش خصوصی، تعاونی، سمن­ها و نهادهای مدنی

سازمان اداری و استخدامی کشور

-

سالانه

سازمان برنامه و بودجه کشور

با رعایت ماده (۲۲) قانون مدیریت خدمات کشوری

 

برنامه ریزی و اجرای   برنامه­های توانمندسازی

دستگاه­های اجرایی

           
 

 

د- اقدامات و فعالیت های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می شود):

-      بازطراحی مأموریت­ها و وظایف دولت در میان واحدهای ستادی و اجرایی

-      متناسب سازی حجم دولت از طریق باز طراحی ساختار آن در سطح وزارتخانه­ها، سازمان­ها و واحدهای محلی

-      واگذاری واحدهای عملیاتی و خدمات دستگاه های اجرایی به مدیریت­های محلی (شهرداری­ها و دهیاری­ها)، شبکه­های حرفه­ای، بخش خصوصی، تعاونی­ها و سمن­ها و نهادهای مدنی و خرید خدمات از آن­ها

-      توسعه وظایف و فعالیت­های مدیریت­های محلی در بخش­های اجتماعی، فرهنگی، زیرساختی و خدماتی

-      کاهش سطوح مدیریت ستادی از قبیل مدیرکل، معاون مدیرکل، رییس اداره و همترازان

-      کاهش سقف پست های سازمانی دستگاه ها و حذف واحدها و پست­های سازمانی غیرضرور

-      تمرکز­زدایی در اداره امور و واگذاری وظایف و اختیارات قابل واگذاری به سطوح استانی و شهرستانی

-      ساماندهی شوراها، کمیسیون­ها و سایر مجامع تصمیم­گیری در تشکیلات بخش دولت

 

هـ- پیامدها و دستاوردها

v    کاهش هزینه­های دولت و ارتقای کیفیت خدمات

v    تسریع در انجام خدمات و تسهیل دسترسی مردم به خدمات

v    تسریع و تسهیل در تصمیم­سازی و تصمیم­گیری

v    توسعه مشارکت مردم و بخش غیردولتی در تولید و ارائه خدمات

v    کاستن از تصدی­ها و مداخلات دولت و تقویت نقش ستادی و اعمال حاکمیت آن

v    تمرکز زدایی از اداره امور و تقویت نقش و اختیارات مدیریت­های استانی و منطقه­ای

v    نقش پذیری تمامی عوامل توسعه

 

 

 

 

برنامه دوم: «توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری

الف- هدف کمی

۱

هدف تجمیعی در پایان سال ۱۳۹۹

بهبود رتبه در شاخص توسعه دولت الکترونیک به رتبه­ای کمتر از ۷۰  (بر اساس رتبه­بندی سازمان ملل)[۲][۲]

سال­های برنامه

سال ۱۳۹۷

سال ۱۳۹۹

اندازه کمی هدف

حداکثر رتبه ۹۰

حداکثر رتبه ۷۰

 

 

ب- سیاست های کلی ناظر بر اجرای برنامه - ابلاغی مقام معظم رهبری

   سیاست­های کلی نظام اداری: بندهای ۱۲ و ۱۵

   سیاست­های کلی برنامه ششم توسعه: بندهای ۳۲ و ۳۴

 

ج- اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری را فراهم می­آورد):

<><> 

ردیف

اقدامات اساسی

مسئول

مرجع تصویب

زمان

مشاور و همکار

ملاحظات

۱

تدوین برنامه اجرایی و تعیین  پروژه­های اولویت­دار توسعه دولت الکترونیک

دستگاه های اجرایی

کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی

شش ماه اول سال ۱۳۹۷

*  سازمان اداری و استخدامی کشور

*  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

ماده ۸ ضوابط فنی و اجرایی

۲

شناسه­دار کردن خدمات دستگاه­های اجرایی

سازمان اداری و استخدامی کشور

-

مستمر

دستگاه های اجرایی

مصوبه شماره ۱۱۲۶۴۴۶ تاریخ ۱۳۹۵/۱۲/۲۸ شورای عالی اداری

 

۳

تهیه و ابلاغ  استانداردهای فنی و مدیریتی نظیر:

·  ارتقای مستمر کیفیت ارائه خدمات الکترونیکی به مردم

·  جایگاه های­اینترنتی دستگاه های اجرایی

·  شبکه تعاملات بین دستگاهی ( GIF )

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

*  شورای اجرایی فناوری اطلاعات

*  کمیسیون توسعه دولت الکترونیک

شش ماهه اول سال ۱۳۹۷

*  سازمان­ اداری و استخدامی کشور

*  بخش خصوصی

 

 

 

-

۴

·  اعطای جایزه دولت الکترونیک مبتنی بر ارزیابی سطح بلوغ دولت الکترونیک دستگاه­ها

·  ارزیابی دستگاه­ها بر اساس ضوابط و شاخص­های سنجش میزان توسعه دولت الکترونیک

*  سازمان اداری و استخدامی کشور

*  دستگاه­های اجرایی

کمیسیون توسعه دولت الکترونیک

سالانه

*  وزارت­ ارتباطات ­و  فناوری اطلاعات

*  استانداری­ها         

*  سازمان­برنامه و بودجه کشور

-

۵

تهیه برنامه فرهنگ سازی و توانمندسازی مردم در استفاده از خدمات الکترونیکی و راهبری اجرای آن

*  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

*  سازمان­صدا و سیما

-

مستمر در طول اجرای برنامه

*  سازمان­اداری­و استخدامی کشور

*   دستگاه­های اجرایی

با استفاده فراگیر از تشکل­ها، بخش خصوصی و مدیریت محلی  و ...

۶

تهیه برنامه­ فرهنگ­سازی و توانمندسازی کارکنان دستگاه­های اجرایی­در ارائه خدمات الکترونیکی و راهبری اجرای آن

*  سازمان­اداری­و استخدامی کشور

*  سازمان مدیریت و برنامه­ریزی استان­

*  دستگاه­های اجرایی

-

مستمر در طول اجرای برنامه

تشکل­ها و بخش غیردولتی تأیید اعتبار شده

تأیید اعتبار    تشکل­ها و بخش غیردولتی بر عهده سازمان برنامه و بودجه کشور است.

۷

استقرار میز خدمت الکترونیکی

دستگاه­های اجرایی

سازمان اداری و استخدامی کشور

آذر ماه سال ۱۳۹۷

-

-

۸

ایجاد نظام استنادپذیری الکترونیکی

ساماندهی امضای الکترونیک

شورای سیاست­گذاری گواهی الکترونیکی

-

سال ۱۳۹۷

-

بند الف ماده ۶۸ قانون برنامه ششم توسعه کشور

بهره­برداری از امضای الکترونیک در ارائه خدمات

دستگاه­های اجرایی

-

پایان سال ۱۳۹۸

-

بند ج ماده ۶۷ قانون برنامه  ششم توسعه کشور

   
 

 

د- اقدامات و فعالیت های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می شود):

-     الکترونیکی کردن خدمات با اولویت خدمات قابل ارائه به مردم و بهره­گیری از مشارکت آنان با توجه به مراحل بلوغ ارائه الکترونیکی خدمات و با تأکید بر خدمات در بخش­های سلامت، آموزش، کشاورزی، مالیات، معاملات و امور بانکی،  به شرح : الف- اطلاع­رسانی الکترونیکی، ب- ارائه فرم­ها، ج- دریافت اطلاعات

-      برنامه­ریزی و حرکت به سمت استقرار یکپارچه دولت همراه « Mobile Government و توسعه آن به میزان ۲۵ درصد، به صورت سالانه[۳][۳]

-      توسعه واگذاری خدمات دستگاه­های اجرایی از طریق دفاتر پیشخوان دولت و دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی

-      انجام اصلاحات ساختاری و فرآیندهای اجرایی متناسب با الزامات توسعه دولت الکترونیک

-      توسعه و استانداردسازی پورتال­های دستگاهی، استانی و محلی

-      الکترونیکی کردن و پاسخگویی به استعلام سایر دستگاه­های اجرایی از طریق GSB به صورت رایگان (یکپارچه­سازی سازوکارهای تبادل اطلاعات، استعلام و اشتراک­گذاری بانک­های اطلاعاتی بین دستگاه­های اجرایی)

-      توسعه استقرار پنجره واحد

-      فراگیری پرداخت الکترونیکی به حساب های دولتی

-      حذف، اصلاح و تجمیع مجوزهای صادره توسط دستگاه­های اجرایی برای اشخاص حقیقی و حقوقی

-      کاهش مراجعه دستگاه­های اجرایی به واحدهای تولیدی، ماده ۷ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار (تنظیم ضوابط و راهبری توسط سازمان اداری و استخدامی کشور)

-      بهبود فضای کسب و کار و اصلاح و الکترونیکی نمودن فرآیندهای مرتبط با موضوع کسب و کار و الزامات آن (راهبری  توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان اداری و استخدامی کشور)

-      ساماندهی ساختمان­ها، فضاهای اداری و تجهیزات متناسب با توسعه دولت الکترونیک، کاهش حجم و اندازه دولت و سایر تغییرات وابسته

-      استانداردسازی نحوه جمع­آوری و نمایش داده­های دستگاه­ها بر روی نقشه­های ژئوکد شده بومی مبنی بر استاندارد ( GNAF ) Geo coded National Address File   

-      بکارگیری روش الکترونیکی در کلیه موارد دریافت و پرداخت گردش اجرایی دولت

-      استفاده از شماره ملی هویت و کدپستی محل اقامت در تمامی فعالیت­های اداری و خدمات ارائه شده توسط دستگاه­های اجرایی

 

هـ- پیامدها و دستاوردها

v    ارتقای کیفیت در  ارایه خدمات

v     افزایش سرعت و تسهیل در دسترسی به خدمات

v    ارتقای سطح رضایت­مندی مردم از دولت

v    چابک سازی و کوچک سازی دولت

v    مقررات زدایی و بهبود شاخص فضای کسب و کار

v    کاهش فساد اداری، ارتقای شفافیت و اعتماد عمومی

v    کاهش هزینه­های دولت و مردم

 

 

 

 

برنامه سوم: « خدمات عمومی در فضای رقابتی

الف- اهداف

۱

هدف تجمیعی در پایان سال ۱۳۹۹

اداره تا ۵۰ % واحدهای عملیاتی دستگاه­های اجرایی بر اساس قیمت تمام شده در فضای رقابتی

سال­های برنامه

سال ۱۳۹۷

سال ۱۳۹۸

سال ۱۳۹۹

اندازه کمی هدف

سالانه به نسبت سال ۱۳۹۶

۱۵ درصد

۱۵ درصد

۲۰ درصد

تجمیعی

۱۵ درصد

۳۰ درصد

۵۰ درصد

 

۲

هدف تجمیعی در پایان سال ۱۳۹۹

ارتقای کیفیت خدمات دولتی[۴][۴] حداقل به میزان ۳۰% نسبت به سال ۱۳۹۶

   

سال­های برنامه

سال ۱۳۹۷

سال ۱۳۹۸

سال ۱۳۹۹

 

اندازه کمی هدف

سالانه به نسبت سال ۱۳۹۶

۱۰ درصد

۱۴ درصد

۶ درصد

تجمیعی

۱۰ درصد

۲۴ درصد

۳۰ درصد

 

۳

هدف تجمیعی در پایان سال ۱۳۹۹

کاهش هزینه­های تمام شده خدمات دولتی حداقل به میزان ۲۰% به قیمت ثابت

   

سال­های برنامه

سال ۱۳۹۷

سال ۱۳۹۸

سال ۱۳۹۹

 

اندازه کمی هدف

سالانه به نسبت سال ۱۳۹۶

۵ درصد

۸ درصد

۷ درصد

تجمیعی

۵ درصد

۱۳ درصد

۲۰ درصد

 
 

 

ب- سیاست های کلی ناظر بر اجرای برنامه - ابلاغی مقام معظم رهبری

   سیاست­های کلی نظام اداری: بندهای ۱۱ و ۱۷

ج- اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه خدمات عمومی در فضای رقابتی را فراهم می­آورد):

ردیف

اقدامات اساسی

مسئول

مرجع تصویب

زمان

مشاور و همکار

ملاحظات

۱

تهیه و ابلاغ دستورالعمل و راهنمای استانداردسازی خدمات و آموزش آن

سازمان اداری و استخدامی کشور

-

سال ۱۳۹۷

سازمان برنامه و بودجه کشور

-

۲

تغییر رویکرد بودجه ریزی به نظام­  بودجه­ریزی مبتنی بر عملکرد

سازمان برنامه و بودجه کشور

-

از سال ۱۳۹۷

 

-

-

۳

تدوین نحوه اداره واحدهای عملیاتی

سازمان اداری و استخدامی کشور

*  شورای­عالی اداری

*  مجلس­شورای اسلامی

پایان سال ۱۳۹۷

دستگاه­های اجرایی

-

۴

تدوین روش و سنجش کیفیت خدمات دولتی

سازمان اداری و استخدامی کشور

شورای­عالی اداری

تدوین روش:

سال ۱۳۹۷

سنجش: سالانه

 

*  سازمان برنامه و بودجه کشور

*  دستگاه­های اجرایی

-

۵

نظارت و ارزیابی ارائه خدمات بر اساس شاخص­های کیفیت، قیمت و سرعت

*  سازمان اداری و استخدامی کشور

*  سازمان برنامه و بودجه کشور

شورای­عالی اداری

مستمر

سازمان برنامه و بودجه کشور

-

 

 

د- اقدامات و فعالیت های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می شود):

-      انجام وظایف دستگاه­های اجرایی با اولویت اداره واحدهای عملیاتی دستگاه­های اجرایی به روش هدفمند، قیمت تمام شده و در فضای رقابتی

-      استانداردسازی خدمات دستگاه­های اجرایی و برنامه­­ریزی یکپارچه برای ارتقاء سطح کیفیت خدمات دولتی و اجرای آن

-      تعیین شاخص­های هدفمند و نتیجه­گرا و استانداردهای کیفی خدمات

-      پیش­بینی سازوکارهای نظارتی برای کنترل کمیت و کیفیت خدمات

-      اعطای اختیارات لازم به مدیران در زمینه­های اداری و مالی بر اساس بند «هـ ماده (۱۶) قانون مدیریت خدمات کشوری

-      آموزش مدیران واحدهای خدماتی برای انطباق با رویکرد ارتقای کیفیت و ارائه خدمات در فضای رقابتی

-      توسعه مشارکت بخش غیردولتی از طریق خرید خدمات، واگذاری مدیریت، واگذاری امکانات، تجیهزات و منابع فیزیکی، مشارکت در ارائه خدمت

-      مدیریت واحدهای عملیاتی به روش قیمت تمام شده در فضای رقابتی

 

هـ- پیامدها و دستاوردها

v ارتقای کیفیت خدمات و افزایش سطح رضایت­مندی مردم

v کاهش هزینه­های تمام شده خدمات دولتی

v افزایش میزان بهره­وری در تولید وارائه خدمات دولتی

v افزایش میزان پاسخگویی مدیران دولتی در ارائه خدمات به مردم

v افزایش اعتماد عمومی مردم به دستگاه­های اجرایی

 

 

 

 

 

 

 

 

برنامه چهارم: «مدیریت سرمایه انسانی

الف- اهداف کمی

۱

هدف تجمیعی در پایان سال ۱۳۹۹

کاهش حداقل ۱۲ % از مجموع کارکنان دستگاه­های اجرایی[۵][۵]

سال­های برنامه

سال ۱۳۹۷

سال ۱۳۹۸

سال ۱۳۹۹

اندازه کمی هدف

سالانه به نسبت ابتدای سال ۱۳۹۶

۵ درصد

۴ درصد

۳ درصد

تجمیعی

۵ درصد

۹ درصد

۱۲ درصد

 

۲

هدف تجمیعی در پایان سال ۱۳۹۹

انطباق حداقل ۶۰ درصد مدیران فعلی حرفه ای با شایستگی های عمومی مدیریت[۶][۶]

   

سال­های برنامه

سال ۱۳۹۷

سال ۱۳۹۸

سال ۱۳۹۹

 

اندازه کمی هدف

سالانه به نسبت سال ۱۳۹۶

۳۵ درصد

۳۵ درصد

۳۰ درصد

تجمیعی

۳۵ درصد

۷۰درصد

۱۰۰ درصد

 

۳

هدف تجمیعی در پایان سال ۱۳۹۹

کاهش ۸ سال در شاخص متوسط سن مدیران

   

سال­های برنامه

سال ۱۳۹۷

سال ۱۳۹۸

سال ۱۳۹۹

 

اندازه کمی هدف

سالانه به نسبت سال ۱۳۹۶

۴ سال کاهش

۲ سال کاهش

۲ سال کاهش

تجمیعی

۴ سال کاهش

۶ سال کاهش

۸ سال کاهش

 

۴

هدف تجمیعی در پایان سال ۱۳۹۹

نسبت مجموع مدیران زن به کل مدیران، حداقل برابر با ۳۰ درصد[۷][۷]

* تأکید اصلی این هدف، بر مدیران ارشد، میانی و پایه است.

   

سال­های برنامه

سال ۱۳۹۷

سال ۱۳۹۸

سال ۱۳۹۹

 

اندازه کمی هدف

سالانه به نسبت سال ۱۳۹۶

۴ واحد درصد

۲ واحد درصد

۲ واحد درصد

تجمیعی

۴ واحد درصد

۶ واحد درصد

۸ واحد درصد

 
 

 

ب- سیاست های کلی ناظر بر اجرای برنامه - ابلاغی مقام معظم رهبری

   سیاست­های کلی نظام اداری: بندهای ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸ و ۹

   سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی: بند ۱۶

 

ج- اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه مدیریت سرمایه انسانی را فراهم می­آورد):

ردیف

اقدامات اساسی

مسئول

مرجع تصویب

زمان

مشاور و همکار

ملاحظات

۱

بهینه­سازی و ارتقای نظام جامع آماری کارکنان دولت در بستر فناوری اطلاعات (مشتمل بر مجموعه اقلام اطلاعاتی مرتبط با زیرسیستم منابع انسانی)

سازمان اداری و استخدامی کشور

کمیسیون دولت الکترونیک

۱۳۹۷

-

ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه کشور

۲

استقرار نظام ارائه آمار برخط نیروی انسانی

دستگاه­های اجرایی

-

سال ۱۳۹۷

-

جهت ارائه به سازمان اداری و استخدامی کشور

۳

اسقرار سامانه ثبت حقوق و مزایا

سازمان اداری و استخدامی کشور

-

نیمه اول سال ۱۳۹۷

*  وزارت امور اقتصادی و دارایی

*  دستگاه­های اجرایی

ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه کشور

۴

برقراری عدالت در نظام پرداخت و متناسب­سازی دریافتی بازنشستگان و مستمری بگیران  با شاغلین

سازمان اداری و استخدامی کشور

*  هیأت وزیران

*  مجلس شورای اسلامی

سال­های برنامه

*  سازمان برنامه و بودجه کشور

*  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه کشور

۵

اصلاح نظام پرداخت حقوق و مزایا به گونه­ای که اختلاف بین حقوق و مزایای میان کارکنان در مشاغل مشابه و شرایط مشابه از ۲۰ درصد تجاوز نکند.  

سازمان اداری و استخدامی کشور

هیأت وزیران

سال ۱۳۹۷

سازمان برنامه و بودجه کشور

تبصره ۳ ماده ۲۹ قانون برنامه  ششم توسعه کشور

۶

اصلاح ضوابط و مقررات گزینش مطابق با بند (۳) سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری

هیأت عالی گزینش

نیمه اول سال ۱۳۹۸

*  هیأت وزیران

*  مجلس شورای اسلامی

 

سازمان اداری و استخدامی کشور

مشتمل بر معیارها، روش­ها، فرآیندها و ساختارها

۷

به روز رسانی نظام آموزش کارمندان و مدیران مبتنی بر شایستگی­ها و ارتقای اثربخشی آموزش­ها

سازمان اداری و استخدامی کشور

-

پایان سال ۱۳۹۷

دستگاه­های اجرایی

-

۸

استقرار مدل شایستگی مدیران حرفه­ای در نظام اداری

سازمان اداری و استخدامی کشور

-

سال ۱۳۹۷

دستگاه­های اجرایی

*  مصوبه شماره ۲۰۶/۹۳/۱۱۸۵۱ تاریخ ۱۳۹۳/۹/۵ شورای عالی اداری

*  بخشنامه شماره ۱۶۵۷۳۶۳ تاریخ ۱۳۹۶/۱۱/۴ سازمان اداری و استخدامی کشور

۹

برنامه ریزی و اجرای تعدیل نیروی انسانی دستگاه های اجرایی به منظور تحقق هدف

دستگاه­های اجرایی

*  هیأت وزیران

*  سازمان اداری و استخدامی کشور

*  برنامه ریزی: سال ۱۳۹۷

*  اجرا: مستمر

سازمان برنامه و بودجه کشور

بند الف ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه کشور

 

 

د- اقدامات و فعالیت های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می شود):

-      متناسب­سازی تعداد و ترکیب نیروی انسانی رسمی، پیمانی و کاهش کارکنان قراردادی بکار گرفته شده مازاد بر    نسبت­های مقرر و مغایر با مصوبات قانونی

-      تعیین تکلیف کارکنان واحدهای واگذار شده و یا فعالیت­های برون­سپاری شده به یکی از روش­های پیش­بینی شده در ماده ۲۱ قانون مدیریت خدمات کشوری

-      بکارگیری نیروی انسانی با مدارک تحصیلی لیسانس و بالاتر

-      اجرای برنامه ارزیابی و تربیت مدیران(بر اساس مدل­های شایستگی) و الزام دستگاه­ها به انتخاب، انتصاب و ارتقاء جدید در رابطه با تمام پست­های مدیریتی بر اساس این برنامه و تشکیل بانک اطلاعات مدیران

-      اجرای برنامه­های آموزش شغلی متناسب با نیازهای عمومی و تخصصی هر دستگاه اجرایی

-      استقرار نظام جانشین­پروری و مدیریت مسیر شغلی کارمندان

-      برنامه­ریزی و ساماندهی نیروی کار بخش دولتی (مدیریت عرضه و تقاضا)

 

هـ- پیامدها و دستاوردها

v تسهیل جذب و نگهداشت نیروهای متخصص در ستاد دولت

v بهبود کیفیت عملکرد و ارتقای بهره­وری نیروی انسانی در بخش دولتی

v ارتقای همدلی و همراهی کارمندان با برنامه­های دولت

v تربیت مدیران کارآ و توانمند برای آینده و توسعه مشارکت زنان و جوانان در مدیریت

v ارتقای کیفیت مدیریت دستگاه­های اجرایی

v متناسب سازی حجم نیروی انسانی دولت و افزایش چابکی دستگاه­های اجرایی

v کاهش هزینه­های جاری

 

 

 

 

برنامه پنجم: «بهبود در نظام­ها و فناوری­های مدیریتی

الف- اهداف کمی

۱

هدف تجمیعی

بهبود شاخص حکمروایی  از ۱۳۳ به رتبه­ای کمتر از ۹۲ (بر اساس گزارش لگاتم)

سال­های برنامه

سال ۱۳۹۷

سال ۱۳۹۸

سال ۱۳۹۹

اندازه کمی هدف

کمتر از ۱۱۰

کمتر از ۱۰۰

کمتر از ۹۲

۲

هدف تجمیعی

افزایش مقدار صدک شاخص کیفیت مقررات از ۹.۱۳  به ۴۰ (بر اساس گزارش بانک جهانی)

 

سال­های برنامه

سال ۱۳۹۷

سال ۱۳۹۸

سال ۱۳۹۹

اندازه کمی هدف

حداقل نمره ۱۸

حداقل نمره ۲۸

حداقل نمره ۴۰

۳

هدف تجمیعی

افزایش مقدار صدک شاخص اثربخشی دولت از ۴۵.۶ به ۷۲  (بر اساس گزارش بانک جهانی)

 

سال­های برنامه

سال ۱۳۹۷

سال ۱۳۹۸

سال ۱۳۹۹

اندازه کمی هدف

حداقل نمره ۵۲

حداقل نمره ۶۲

حداقل نمره ۷۲

 

 

ب- سیاست های کلی ناظر بر اجرای برنامه - ابلاغی مقام معظم رهبری

   سیاست­های کلی نظام اداری: بندهای ۱۲، ۱۳، ۱۶ و ۱۷

   سیاست­های کلی برنامه ششم توسعه: بندهای ۳۰ و ۴۲

 

ج- اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه بهبود در نظام­ها و فناوری­های مدیریتی را فراهم می­آورد):

ردیف

اقدامات اساسی

مسئول

مرجع تصویب

زمان

مشاور و همکار

ملاحظات

۱

تصویب قانون مدیریت شهری با هدف توسعه فعالیت مدیریت محلی

وزارت کشور

*  هیأت وزیران

*  مجلس شورای اسلامی

۱۳۹۷

سازمان اداری و استخدامی کشور

-

۲

اصلاح قوانین اختصاصی دستگاه­ها

(منظور از قوانین اختصاصی، قوانین پایه و مادر، نظیر قانون برنامه و بودجه و قانون محاسبات عمومی است.)

دستگاه­های اجرایی

*  هیأت وزیران

*  مجلس شورای اسلامی

طول دوره

*  سازمان اداری و استخدامی کشور

*  سازمان برنامه و بودجه کشور

 

تعیین فهرست قوانین با هماهنگی دستگاه­ها و سازمان اداری و استخدامی کشور

۳

طراحی و استقرار نظام مدیریت دانش و جمع­بندی تجارب در دستگاه­های دولتی

معاونت علمی و فناوری رییس جمهور

شواری­عالی اداری

۱۳۹۷

سازمان اداری و استخدامی کشور

-

۴

تدوین نظام نوین مدیریتی برای اداره بخش آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش

 

شورای­عالی اداری

۱۳۹۷

سازمان اداری و استخدامی کشور

-

۵

تدوین نظام نوین مدیریتی برای اداره بخش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

شورای­عالی­اداری

۱۳۹۷

سازمان اداری و استخدامی کشور

-

۶

تدوین نظام نوین مدیریتی برای اداره بخش رفاه و تأمین اجتماعی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

 

شورای­عالی اداری

۱۳۹۷

سازمان اداری و استخدامی کشور

-

۷

تدوین نظام نوین مدیریتی امور جوانان

وزارت وزرش و جوانان

شورای­عالی اداری

۱۳۹۷

سازمان اداری و استخدامی کشور

-

۸

تدوین نظام نوین مدیریتی برای اداره بخش آموزش عالی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

 

شورای­عالی اداری

۱۳۹۷

سازمان اداری و استخدامی کشور

-

۹

تدوین نظام بازنشستگی و مدیریت  صندوق­ها

*  سازمان اداری و استخدامی کشور

*  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

*  سازمان برنامه و بودجه کشور

*  وزارت امور اقتصادی و دارایی

*  هیأت وزیران

*  مجلس شورای اسلامی

۱۳۹۷

دستگاه های اجرایی

-

۱۰

تدوین نظام نوین مدیریت بخش دولتی متناسب با اسناد فرادست در اداره امور کشور (بازآفرینی راهبردی مدیریت دولتی ایران)

سازمان اداری و استخدامی کشور

-

 

۱۳۹۸

-

تهیه مدل اجرایی بومی و پیشنهاد به مراجع ذیربط

۱۱

طراحی نظام تصمیم­گیری و تنظیم روابط قوا در کشور متناسب با نقش­ها (نظام مدیریت سیاسی کشور)

سازمان اداری و استخدامی کشور

ارائه به       رئیس­جمهور

۱۳۹۸

دفتر هیأت دولت

تهیه مدل اجرایی بومی و پیشنهاد به مراجع ذیربط

۱۲

بازطراحی و اصلاح نظام تصمیم­گیری دولت

دفتر هیأت دولت

*  هیأت وزیران

*  مجلس شورای اسلامی

۱۳۹۷

سازمان اداری و استخدامی کشور

*  اجرای نظام در قالب ساماندهی و تشکیلات بخش دولت، در برنامه اول " مهندسی نقش و ساختار دولت "

۱۳

انجام مطالعات جامع و تدوین مدل تمرکززدایی در اداره امور کشور

 

سازمان اداری و استخدامی کشور

*  هیأت وزیران

*  مجلس شورای اسلامی

۱۳۹۷

دستگاه­های اجرایی

*  واگذاری در سطح ملی به استان­ها و در سطح استان­ها به شهرستان­ها و تقویت شوراهای شهر و روستا

*  اجرای مدل در برنامه اول، " مهندسی نقش و ساختار دولت "

۱۴

طراحی مدل برنامه­ریزی در کشور و تدوین نظام یکپارچه برنامه­ریزی بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت(عملیاتی)

سازمان برنامه و بودجه کشور

هیأت وزیران

 

۱۳۹۸

سازمان اداری و استخدامی کشور

-

 

 

د- اقدامات و فعالیت های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می شود):

-      استقرار نظام ارزیابی و نظارت بر مبنای نتایج و محصولات(کنترل کیفیت، قیمت و سرعت) به جای کنترل بر فرآیندها

-      شناسایی و انتخاب فناوری­های نوین ارائه خدمات، متناسب با هر بخش و جایگزینی آن­ها با روش­های سنتی مورد عمل دستگاه­ها

-      نیازسنجی و طراحی سازمان­های تنظیم­گر در حوزه­های مورد نیاز

-      آسیب شناسی و مقررات زدایی از حوزه­های مرتبط با انجام کسب و کار با هدف سهولت و بهبود فضای کسب و کار

-      تدوین نظام اجرای قوانین و مقررات متناسب با هر قانون، استقرار نظام­های مربوط و آموزش و فرهنگ­سازی به منظور اجرای قوانین و مقررات

-      بازطراحی و استقرار نظام جامع تأمین اجتماعی با پوشش کامل جمعیت کشور

-      طراحی و استقرار نظام سنجش پیامدهای قوانین و مقررات

 

هـ- پیامدها و دستاوردها

v بهبود نظام­های مدیریتی و تصمیم­گیری

v ارتقای کارآمدی و اثربخشی دولت

v بهبود شاخص حکمروایی در چارچوب قوانین و ارزش­های جمهوری اسلامی ایران

v ایجاد زیرساخت­های بهبود ارائه خدمات به مردم

v ایجاد زمینه ارتقای رفاه نسبی آحاد جامعه

v افزایش و ارتقای مشارکت تمامی فعالان توسعه کشور در نظام اداری

 

 

 

برنامه ششم: «توسعه فرهنگ سازمانی

الف- اهداف کمی

Ø     ارتقای هر یک از مولفه­های اصلی فرهنگ سازمانی بخش دولتی مبتنی بر سیاست­های کلی نظام اداری، سالانه  به میزان ۱۰ درصد   نسبت به وضع موجود

 

ب- سیاست های کلی ناظر بر اجرای برنامه - ابلاغی مقام معظم رهبری

   سیاست­های کلی نظام اداری: بندهای ۱، ۲۱، ۲۰ و ۲۶

   سیاست­های کلی اصلاح الگوی مصرف: بند ۱

 

ج- اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه توسعه فرهنگ سازمانی را فراهم می­آورد):

<><> 

ردیف

اقدامات اساسی

مسئول

مرجع تصویب

زمان

مشاور و همکار

ملاحظات

۱

ترسیم فرهنگ سازمانی مطلوب بخش دولتی مبتنی بر سیاست­های کلی نظام اداری

سازمان اداری و استخدامی کشور

شورای­عالی اداری

سال ۱۳۹۷

*  دستگاه­های اجرایی

*  صاحب­نظران

-

۲

سنجش وضع موجود فرهنگ سازمانی بر اساس مؤلفه­های احصاء شده (در سطح دولت)

سازمان اداری و استخدامی کشور

سازمان اداری و استخدامی کشور

سال۱۳۹۷

سازمان مدیریت و برنامه­ریزی استان­ها

-

۳

تدوین برنامه اجرایی ارتقای فرهنگ سازمانی در دو سطح:

-         دولت

*  سازمان اداری و استخدامی کشور

شورای­عالی اداری

سال ۱۳۹۷

سازمان اداری و استخدامی کشور

-

-         دستگاه­های اجرایی

*  دستگاه های اجرایی

         

۴

طراحی و اجرای «جایزه ملی فرهنگ سازمانی

سازمان اداری و استخدامی کشور

-

نیمه دوم سال ۱۳۹۷

دستگاه­های اجرایی

 

-

 

 

د- اقدامات و فعالیت های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می­شود):

-      آسیب­شناسی وضع موجود فرهنگ سازمانی در دو بخش عمومی (سطح دولت) و اختصاصی (به تفکیک دستگاه­های اجرایی) با در نظر گرفتن سیاست­های کلی نظام اداری

-      برنامه­ریزی برای اصلاح و تأمین زیرساخت­های مربوط به رفع چالش­ها و ترویج فرهنگ مطلوب مبتنی بر سیاست­های کلی نظام اداری در دو سطح دولت و دستگاه­های اجرایی

-      ارتقای استانداردهای اخلاق حرفه­ای و فرهنگ کاری متناسب با مأموریت­های دستگاه، با هدف بهبود عملکرد

-      نهادینه نمودن نظم و انضباط اداری و مالی و وجدان کاری در نظام اداری

 

هـ- پیامدها و دستاوردها

v ارتقای کارآیی کارکنان و اثربخشی سازمان­های دولتی

v بهبود تعامل کارکنان با مردم و ارتقای سطح رضایت­مندی مردم از عملکرد سازمان­های دولتی

v ایجاد رضایت شغلی و ارتقای سطح فرهنگ سازمانی در دستگاه­های اجرایی

v هویت­بخشی به کارمندان بخش دولتی متناسب با فرهنگ سازمانی این بخش

v ارتقای وجدان کاری مدیران و کارکنان و بهبود نظم و انضباط اداری و مالی در دستگاه های اجرایی

v تقویت کنترل­های داخلی در جهت اهداف سازمانی

 

برنامه هفتم: «صیانت از حقوق شهروندان (مردم) در نظام اداری

الف- هدف کمی

۱

هدف تجمیعی در پایان سال ۱۳۹۹

افزایش رضایتمندی مردم از تأمین حقوق آنان و نیز خدمات دستگاه­های اجرایی به میزان ۴۰ % نسبت به وضع موجود ( پایان سال ۱۳۹۶)

سال­های برنامه

سال ۱۳۹۷

سال ۱۳۹۸

سال ۱۳۹۹

اندازه کمی هدف

سالانه به نسبت سال ۱۳۹۶

۲۰ درصد بهبود

۱۰ درصد بهبود

۱۰ درصد بهبود

تجمیعی

۲۰ درصد بهبود

۳۰ درصد بهبود

۴۰ درصد بهبود

 

۲

هدف تجمیعی در پایان سال ۱۳۹۹

کاهش میزان شکایات شهروندان (مردم) از کیفیت خدمات دستگاه های اجرایی به میزان ۴۰% نسبت به وضع موجود (پایان سال ۱۳۹۶ به عنوان سال پایه)

   

سال­های برنامه

سال ۱۳۹۷

سال ۱۳۹۸

سال ۱۳۹۹

 

اندازه کمی هدف

سالانه به نسبت سال ۱۳۹۶

۲۰ درصد بهبود

۱۰ درصد بهبود

۱۰ درصد بهبود

تجمیعی

۲۰ درصد بهبود

۳۰ درصد بهبود

۴۰ درصد بهبود

 

۳

هدف تجمیعی در پایان سال ۱۳۹۹

بهبود رتبه شاخص سرمایه اجتماعی از ۷۴ به ۵۰

   

سال­های برنامه

سال ۱۳۹۷

سال ۱۳۹۸

سال ۱۳۹۹

 

اندازه کمی هدف

حداکثر رتبه ۶۵

حداکثر رتبه ۵۵

حداکثر رتبه ۵۰

 
 

 

ب- سیاست های کلی ناظر بر اجرای برنامه - ابلاغی مقام معظم رهبری

   سیاست­های کلی نظام اداری: بندهای ۱۸، ۲۲ و ۲۳

 

 

 

ج- اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه صیانت از حقوق شهروندان (مردم) در نظام اداری را فراهم می­آورد):

ردیف

اقدامات اساسی

مسئول

مرجع تصویب

زمان

مشاور و همکار

ملاحظات

۱

اجرای منشور حقوق شهروندی و مصوبه حقوق شهروندی در نظام اداری

تمامی دستگاه­های مرتبط

-

مستمر

*  سازمان اداری و استخدامی کشور

*  حوزه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی

-

۲

استقرار نظام جبران خسارت وارده به شهروندان (مردم)  توسط      دستگاه­های اجرایی

* دستگاه­های اجرایی

*  شورای­عالی اداری

*  هیأت دولت

* مجلس شورای اسلامی

مستمر

سازمان اداری و استخدامی کشور

-

۳

سنجش میزان رضایت­مندی شهروندان (مردم)  به تفکیک هر یک از دستگاه­های اجرایی

* سازمان اداری و استخدامی کشور

*  استانداری­ها

شورای­عالی اداری

سنجش سالانه

دستگاه­های اجرایی

-

۴

آموزش مدیران و کارمندان برای رعایت حقوق شهروندی متناسب با مأموریت ها و ویژگی­های هر دستگاه اجرایی

دستگاه­های اجرایی

-

تا پایان سال ۱۳۹۸

سازمان اداری و استخدامی کشور

-

۵

تدوین و استقرار نظام آموزش شهروندان (مردم) در رابطه با حقوق وتکالیف خود در نظام اداری

* سازمان اداری و استخدامی کشور

* دستگاه­های اجرایی

* سازمان صدا  و سیما

سازمان اداری و استخدامی کشور

تدوین نظام: سال ۱۳۹۷

اجرا: مستمر

*  وزارت آموزش و پرورش

* وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

-

۶

تقویت و حمایت از توسعه نهادهای مدنی برای نظارت سازمان یافته شهروندان (مردم) بر نظام اداری

وزارت کشور

شورای­عالی اداری

مستمر

*  سازمان اداری و استخدامی کشور

*  دستگاه های اجرایی

-

 

 

د- اقدامات و فعالیت های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می شود):

-      استقرار نظام سنجش رضایت­مندی شهروندان (مردم) از نحوه ارائه خدمات دستگاه­های اجرایی و تکریم ارباب­رجوع و ایجاد ارتباط میان این نظام با نظام ارزیابی عملکرد دستگاه­های اجرایی

-      استقرار نظام دریافت و پاسخگویی به شکایات شهروندان (مردم) نسبت به عملکرد دستگاه­های اجرایی

 

هـ- پیامدها و دستاوردها

v تأمین حقوق شهروندی و افزایش اعتماد عمومی

v افزایش سطح رضایت شهروندان (مردم)

v کاهش وقوع تخلفات اداری

v افزایش آگاهی شهروندان (مردم) از حقوق و تکالیف خود در برابر دستگاه­های اجرایی

v بهبود سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به بخش دولتی

 

 

 

 

 

برنامه هشتم: «ارتقاء پاسخگویی، شفافیت و مقابله با فساد در نظام اداری

 

الف- اهداف کمی

۱

هدف تجمیعی در پایان سال ۱۳۹۹

افزایش مقدار صدک شاخص کنترل فساد اداری از ۲۵ به ۵۰ (بر اساس گزارش بانک جهانی)

سال­های برنامه

سال ۱۳۹۷

سال ۱۳۹۸

سال ۱۳۹۹

اندازه کمی هدف

حداقل نمره ۳۸

حداقل نمره ۴۵

حداقل نمره ۵۰

۲

هدف تجمیعی در پایان سال ۱۳۹۹

افزایش نمره شاخص ادراک از عدم وجود فساد از ۳۰ به ۴۵ (بر اساس گزارش سازمان شفافیت بین الملل)

 

سال­های برنامه

سال ۱۳۹۷

سال ۱۳۹۸

سال ۱۳۹۹

اندازه کمی هدف

حداقل نمره ۳۶

حداقل نمره ۴۰

حداقل نمره ۴۵

۳

هدف تجمیعی در پایان سال ۱۳۹۹

بهبود مقدار صدک شاخص پاسخگویی از  ۱۱.۳۳ به ۴۵ (بر اساس گزارش بانک جهانی)

 

سال­های برنامه

سال ۱۳۹۷

سال ۱۳۹۸

سال ۱۳۹۹

اندازه کمی هدف

حداقل نمره ۲۳

حداقل نمره ۳۵

حداقل نمره ۴۵

 

 

ب- سیاست های کلی ناظر بر اجرای برنامه - ابلاغی مقام معظم رهبری

   سیاست­های کلی نظام اداری: بندهای ۲۰، ۲۴ و ۲۵

   سیاست­های کلی برنامه ششم توسعه: بند ۲۹

 

ج- اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه ارتقاء پاسخگویی، شفافیت و مقابله با فساد در نظام اداری را فراهم می­آورد):

ردیف

اقدامات اساسی

مسئول

مرجع تصویب

زمان

مشاور و همکار

ملاحظات

۱

تصویب لایحه اصلاح و دائمی کردن قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد

 

وزارت دادگستری

هیأت وزیران

سال ۱۳۹۷

* سازمان اداری و استخدامی کشور

*  دستگاه­های اجرایی

-

۲

تدوین برنامه­های ارتقای سلامت و پیشگیری و کنترل فساد اداری

*  وزارت دادگستری

* سازمان اداری و استخدامی کشور

 

شورای­عالی­اداری

مستمر

دستگاه­های اجرایی

-

۳

تدوین و اجرای برنامه­های اجرایی ارتقای سلامت اداری و کنترل فساد اداری دستگاه­های اجرایی

دستگاه­های اجرایی

ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی

سال ۱۳۹۷

سازمان اداری و استخدامی کشور (تأیید کننده)

-

۴

انجام اقدامات لازم برای افزایش اثربخشی نظام رسیدگی به تخلفات اداری

دستگاه­های اجرایی

-

مستمر

سازمان اداری و استخدامی کشور

-

۵

استقرار نظام سنجش سلامت و فساد اداری در دستگاه­های اجرایی و سنجش آن

سازمان اداری و استخدامی کشور

شورای­عالی اداری

سالانه

دستگاه های اجرایی، نهادهای مدنی و سایر ذینفعان

-

۶

تقویت و حمایت از توسعه نهادهای مدنی و رسانه­ها به منظور مشارکت موثر در پیشگیری و مبارزه با فساد اداری

*  وزارت دادگستری

* سازمان اداری و استخدامی کشور

*  وزارت کشور

-

سال ۱۳۹۸

دستگاه های اجرایی

-

۷

تصویب لایحه شفافیت

معاونت حقوقی  رئیس­جمهور

مجلس شورای اسلامی

سال ۱۳۹۷

* سازمان اداری و استخدامی کشور

*     دستگاه های اجرایی

-

۸

تصویب لایحه تعارض منافع

معاونت حقوقی  رئیس­جمهور

مجلس شورای اسلامی

سال ۱۳۹۷

دستگاه های اجرایی

 

-

۹

توسعه اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات

دستگاه های اجرایی

-

سالانه

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

 

 

د- اقدامات و فعالیت­های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می­شود):

-      بازنگری در قوانین و مقررات با رویکرد پیشگیری، بازدارندگی و برخورد قاطع با متخلفان

-      تدوین و استقرار نظام ارتقای شفافیت در تعامل با برنامه­های توسعه دولت الکترونیک

-      شناسایی مستمر گلوگاه­های فساد در نظام اداری، پایش و کنترل گلوگاه ها و ارائه گزارش در سطوح تصمیم گیری، شهروندان (مردم)  و ... به تناسب ویژگی­های هر سطح

-      تدوین (بازطراحی) و استقرار نظام پاسخگویی در نظام اداری

-      فرهنگ­سازی با محوریت آشنا نمودن شهروندان (مردم) با مفهوم فساد در نظام اداری و تلاش به منظور ایجاد درک صحیح از بروز این مقوله، تبیین نقش و محدوده مسئولیت­های قوه مجریه در نظام اداری و ارائه خدمات در مقایسه با نقش سایر ارکان ذیصلاح  

-      آموزش شهروندان با هدف ارتقای سطح قانون مداری و همکاری در اجرای قوانین و مقررات  

-      پیش­بینی سازوکارهای تشویق و حمایت از افشاء کنندگان فساد

 

هـ- پیامدها و دستاوردها

v ارتقای سلامت اداری و کنترل و کاهش فساد

v بهبود میزان پاسخگویی

v ارتقای شفافیت در نظام اداری

v کاهش وقوع تخلفات اداری

v تقویت قانون­گرایی و توسعه نظارت فراگیر بر دولت

v توسعه مشارکت مردم، نهادهای مدنی و رسانه­ها در مبارزه با فساد

 

 

 

برنامه نهم: « مدیریت بهره­وری نظام اداری و اجرایی کشور

الف- هدف کمی

۱

هدف تجمیعی در پایان سال ۱۳۹۹

دستیابی به سهم ۳۵ درصدی رشد اقتصادی از محل ارتقای بهره وری (موضوع ماده ۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه) نسبت به سال ۱۳۹۶

اندازه کمی هدف

سالانه به نسبت سال ۱۳۹۶

سال ۱۳۹۷

سال ۱۳۹۸

سال ۱۳۹۹

۱۰

۱۰

۱۵

   

تجمیعی

۱۰

۲۰

۳۵

 

۲

هدف تجمیعی در پایان سال ۱۳۹۹

کاهش ۱۵ درصد هزینه­های دولت در نظام اداری در راستای ارتقای کیفیت خدمات

   

اندازه کمی هدف

سالانه به نسبت سال ۱۳۹۶

سال ۱۳۹۷

سال ۱۳۹۸

سال ۱۳۹۹

۵

۵

۵

   

تجمیعی

۵

۱۰

۱۵

 
 

 

ب- سیاست های کلی ناظر بر اجرای برنامه - ابلاغی مقام معظم رهبری

   سیاست­های کلی نظام اداری: بندهای ۱۲، ۱۷، ۲۵ و ۲۶

   سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی: بندهای ۳، ۵ و ۲۰

   سیاست­های کلی برنامه ششم توسعه: بند ۳۰

   سیاست­های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی: بند ۱۲

   سیاست­های کلی اشتغال: بند ۱۳

   سیاست­های کلی اصلاح الگوی مصرف: بند ۳

 

 

ج- اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه بهبود و ارتقاء بهره­وری نظام اداری و اجرایی کشور را فراهم می­آورد):

ردیف

اقدامات اساسی

مسئول

مرجع تصویب

زمان

مشاور و همکار

ملاحظات

۱

تدوین چارچوب پیاده ­ س ازی چرخه مدیریت بهره­وری در دستگاه­های اجرایی کشور

سازمان ملی  بهره­وری ایران

سازمان اداری و استخدامی کشور

سال ۱۳۹۷

دستگاه­های اجرایی کشور

-

۲

استقرار   چرخه مدیریت بهره­وری در دستگاه­های اجرایی کشور

دستگاه­های اجرایی کشور

سازمان اداری و استخدامی کشور

سال ۱۳۹۷

سازمان ملی   بهره­وری ایران

-

۳

سنجش و پایش بهره­وری در  دستگاه­های اجرایی کشور

سازمان ملی  بهره­وری ایران

-

سال ۱۳۹۷ و استمرار سالانه

دستگاه­های اجرایی کشور

دستورالعمل مربوط، ابلاغ شده است و گزارش این اقدام بر اساس ماده ۵ قانون برنامه ششم توسعه، به مجلس شورای اسلامی ارائه  می­شود.

۴

تدوین دستورالعمل­ها و راهنماهای عمل به منظور استقرار چرخه بهره­وری در واحدهای تولیدی و خدماتی

سازمان ملی  بهره­وری ایران

مراجع ذیربط

سال ۱۳۹۷

*  بخش خصوصی

* دستگاه های اجرایی

-

۵

حمایت از شرکت­های مشاور ارائه خدمات در حوزه بهره­وری

دستگاه­های اجرایی کشور

-

مستمر

سازمان ملی بهره­وری ایران

-

 

 

د- اقدامات و فعالیت­های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می­شود):

-      استقرار چرخه مدیریت بهره­وری در دستگاه­های اجرایی تا نیمه سال ۱۳۹۸ و استمرار آن با هماهنگی و نظارت عالیه­ی سازمان ملی بهره­وری ایران

-      استقرار نظام ارتقای بهره­وری با محوریت کاهش هزینه­ها و با حفظ کیفیت خدمت و همچنین توسعه خدمات بدون افزایش هزینه در دستگاه­های مرتبط با حوزه­های اجتماعی، فرهنگی و آموزشی

-      شناسایی تجربیات موفق بهبود بهره­وری در دستگاه­های اجرایی با محوریت بهبود بهره­وری در مدیریت منابع، بهبود بهره­وری کل و بهبود بهره­وری در اجزا نظیر نیروی کار و عوامل تولید و تعمیم اجرای آن به سایر دستگاه­ها

-      ایجاد و تقویت شرکت­های مشاور ارائه خدمات در حوزه بهره­وری

-      طراحی و اجرای جایزه ملی بهره وری

 

هـ- پیامدها و دستاوردها

v بهبود بهره­وری در سطح دولت، نظام اداری و دستگاه­های اجرایی

v منطقی­سازی نسبت قیمت تمام شده با کیفیت خدمات دولتی

v کاهش هزینه­های دولت

v ارتقای بهره­وری در واحدهای تولیدی و خدماتی (بنگاه­های اقتصادی)

v تحقق یک سوم رشد اقتصادی، از محل ارتقای بهره وری

v افزایش بهره­وری نیروی کار بخش دولتی

 

برنامه دهم: «نظارت و ارزیابی

الف- هدف کمی

۱

هدف تجمیعی در پایان سال ۱۳۹۹

افزایش میزان تحقق اهداف و اجرای قوانین و مقررات به بالای ۶۵ %

سال­های برنامه

سال ۱۳۹۷

سال ۱۳۹۸

سال ۱۳۹۹

اندازه کمی هدف

سالانه به نسبت سال ۱۳۹۶

حداقل ۵ درصد افزایش

حداقل ۵ درصد افزایش

حداقل ۵ درصد افزایش

تجمیعی

حداقل ۵۵ درصد

حداقل ۶۰ درصد

حداقل ۶۵ درصد

 
 

 

ب- سیاست های کلی ناظر بر اجرای برنامه - ابلاغی مقام معظم رهبری

   سیاست­های کلی نظام اداری: بند ۲۵

 

ج- اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه نظارت و ارزیابی را فراهم می­آورد):

ردیف

اقدامات اساسی

مسئول

مرجع تصویب

زمان

مشاور و همکار

ملاحظات

۱

ارزیابی استراتژیک و تعیین جایگاه و میزان پیشرفت کشور در مقایسه با کشورهای منطقه و جهان

سازمان اداری و استخدامی کشور

-

سالانه

*  سازمان برنامه و بودجه کشور

*  دستگاه­های کشور

در اجرای ماده ۸۳ قانون مدیریت خدمات کشوری

۲

استقرار مدیریت عملکرد، ارزیابی و رتبه­بندی دستگاه­های اجرایی

سازمان اداری و استخدامی کشور

-

سالانه

دستگاه­های اجرایی

با تأکید بر نهادینه سازی فرهنگ خودارزیابی در دستگاه­ها و سنجش نظر مردم و تشکل­ها در رابطه با عملکرد دستگاه­ها

۳

سنجش و تحلیل میزان موفقیت دولت در موضوعات محوری نظام اداری و در چارچوب نقشه راه و برنامه­های جامع اصلاح نظام اداری

سازمان اداری و استخدامی کشور

شورای­عالی اداری

سالانه

دستگاه­های اجرایی

-

۴

برگزاری جشنواره شهید رجایی در سطح ملی

سازمان اداری و استخدامی کشور

-

سالانه

 

دستگاه­های اجرایی

 

-

۵

استقرار نظام یکپارچه نظارت و سنجش تحقق اهداف دومین برنامه جامع اصلاح نظام اداری در راستای اجرای نقشه راه اصلاح نظام اداری

سازمان اداری و استخدامی کشور

شورای­عالی اداری

استقرار نظام: سه ماه اول سال ۱۳۹۷

اجرا و ارائه گزارش: سالانه

دستگاه­های اجرایی

-

۶

استقرار نظام ارزیابی عملکرد مدیران ارشد کشور و ارائه گزارش سالانه

نهاد ریاست جمهوری

-

سال ۱۳۹۷

-

-

 

 

د- اقدامات و فعالیت­های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می­شود):

-      اجرای نظام یکپارچه نظارت و ارزیابی برای پایش تحقق چشم انداز، اجرای سیاست­های کلی نظام، برنامه­های پنج ساله توسعه کشور، موضوعات محوری و احکام قوانین بودجه سالانه

-      تحلیل علل موفقیت­ و عدم موفقیت­ دستگاه­ها متناسب با نتایج حاصل از نظارت و ارزیابی عملکرد آن­ها

-      تدوین و استقرار نظام نظارت مردم و تشکل­ها بر عملکرد و خدمات دولتی و ارائه گزارش­های سالانه

 

هـ- پیامدها و دستاوردها

v ارتقای شاخص­ شفافیت و بهبود ادراک آحاد مردم از شفافیت نظام اداری

v ارتقای سطح بهره­وری نظام اداری

v شناخت مستمر نسبت به موانع و فرصت­های توسعه کشور

v استقرار نظام " نتیجه­ محوری " در کنار " فرآیند محوری " در مدیریت عملکرد بخش دولتی

v   توسعه مشارکت محوری در نظارت و ارزیابی 



[۱][۱] . بر اساس بند الف ماده ۲۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه (۱۳۹۶- ۱۴۰۰)

[۲][۲] . این شاخص، هر دو سال یک­بار اندازه­گیری می­شود.

[۳][۳] . در سال ۱۳۹۶، این نسبت، حدود ۲۵  درصد است و  برنامه­ریزی به گونه­ای باید باشد که  تا پایان برنامه، دولت همراه به صورت یکپارچه استقرار یابد.

[۴][۴] . شاخصی است ترکیبی مبین مطلوبیت خدمات از دیدگاه شهروندان (مردم) و عملکرد دستگاه بر اساس مأموریت و مبتنی بر متغیرهایی مانند صحت خدمت ارائه شده، دقت ارائه­کنندگان خدمت، مطابق با استانداردها، شفافیت در اطلاعات، پاسخگویی در برابر خدمت ارائه شده، رعایت عدالت، فضای ارائه خدمت و ...

[۵][۵] .  بر اساس بند الف ماده ۲۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه (۱۴۰۰-  ۱۳۹۶)

[۶][۶] . علاوه بر ضرورت بررسی و انطباق شایستگی­های ۶۰ درصد مدیران حرفه­ای با شایستگی­های عمومی به منظور ارائه آموزش های لازم و انجام سایر اقدامات مقتضی، هر گونه انتصاب مدیران حرفه ای جدید مشروط به تطبیق با شایستگی های عمومی مدیریت است.

[۷][۷] . در سال ۱۳۹۶، این نسبت، حدود ۲۲ درصد است.