آمار بازدید سایت
کاربران آنلاين: ۳۳
بازديد امروز: ۱۹۲۹
بازديد روز قبل: ۲۸۳۵
بازديد هفته: ۱۸۰۶۴
بازديد ماه: ۲۷۶۰۲
بازديد کل: ۶۲۳۰۱۱۲
آي پي: ۱۰۰.۲۴.۴۶.۱۰
اخبار > اخبار دولت > ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
۴۱ بازدید
 
   

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مطرح کرد: قوانین ایمنی ما بر اساس مقررات اتحادیه اروپا نوشته شده است


رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به دو شوک واردشده به صنعت هوایی کشور گفت: دستورالعمل جدیدی برای ورود هواپیماهای کوچک به منظور ارائه خدمات در مناطق کمتر برخوردار تدوین شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علی عابدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست خبری سومین نمایشگاه حمل ونقل و صنایع وابسته با بیان اینکه اکنون دو اتفاق مهم برای صنعت هوانوردی رخ داده است، گفت: رشد قیمت ارز به اندازه ۲.۵ برابر و تشدید تحریم هوانوردی توسط دولت امریکا باعث شده اکنون این صنعت در وضعیت ویژه ای قرار بگیرد و کلیه ساختارهای صنعت مانند آموزش، تعمیر و نگهداری هواپیما و عملیات پروازی را تحت تأثیر قرار دهد.

وی افزود: ما به عنوان سازمان هواپیمایی کشوری تلاش داریم در وهله اول شرایط فعلی را حفظ کرده و در وهله بعدی به دنبال توسعه صنعت هوانوردی باشیم.

عابدزاده با اشاره به اینکه پیشتر نیز صنعت هوانوردی در شرایط ویژه قرار داشت، گفت: در آن دوران توانستیم با اتحاد از آن شرایط عبور کنیم و اکنون با اطمینان می توان گفت که اتحاد، توان و دانش بیشتری نسبت به گذشته وجود دارد. بنابر این از این شرایط نیز عبور خواهیم کرد.

عابدزاده در ادامه با اشاره به عبور هواپیماهای آمریکایی از حریم هوایی ایران گفت: ما برای هیچ کشوری به جز اسرائیل محدودیتی برای عبور از آسمان کشور تعیین نکرده ایم و دیگران نیز محدودیتی برای ما وضع نکرده اند، بی شک اگر اتفاق جدیدی رخ دهد با توجه به منافع ملی دراین باره تصمیم گیری خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به قوانین مصوب هواپیمایی کشوری برای تأسیس ایرلاین و ورود هواپیما به کشور اشاره کرد و افزود: این قوانین به این منظور تصویب شده است که هم توسعه در صنعت هوانوردی اتفاق بیفتد و هم رضایت مسافران و شرکت های هواپیمایی تأمین شود. در واقع هدف این دستورالعمل ها این بوده که بتوانیم از همه امکانات برای سرمایه گذاری در صنعت هوانوردی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: به همین منظور دستورالعمل جدیدی تدوین شده است که ورود هواپیماهای کوچک بر تعداد کم را برای خدمت رسانی به مناطق کمتر برخوردار تسهیل می کند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه ایرلاین ها مجری قوانین مربوط به حقوق مسافر هستند، گفت: در حوزه ایمنی نیز قوانین ما بر اساس مقررات اتحادیه اروپا نوشته شده است این قوانین و قوانین مربوط به تأسیس شرکت هواپیمایی به صورت کاملا شفاف در سایت هواپیمایی کشوری وجود دارد و پیش تر نیز در چندین نوبت با نظر فعالان هوانوردی اصلاح شده است.

عابدزاده در ادامه به مقررات مربوط به سن ناوگان هوایی اشاره کرد و گفت: پیش تر در مجلس مصوب شده بود که هواپیماهایی با عمر بیش از ۱۵ سال وارد کشور نشوند که با توجه به تحریم ها و ضعف مدیریت اقتصادی ایرلاین ها این مصوبه محقق نشد.

وی ادامه داد: در واقع ما در ۳۵ سال گذشته صنعت هوانوردی را به لحاظ اقتصادی بد اداره کرده ایم و نرخ گذاری تکلیفی اجازه ورود سرمایه گذاران به صنعت هوانوردی، توسعه ناوگان و همچنین توسعه فرودگاه های کشور را نداده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: اکنون با توجه به اصلاح ساختار اقتصادی و ضعیت تغییر کرده است. در دو سال گذشته ما اجازه ورود هواپیماهایی که سال تولیدشان مربوط به پیش از سال ۹۸ میلادی است را نداده ایم. البته برخی شرکت ها بوده اند که با سرمایه گذاری هواپیماهایی را خریداری کرده بودند که برخی از آنها اکنون خارج از کشور قرار دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه این هواپیماها که این هواپیماها که تعداد معدودی هستند سرمایه ملی محسوب می شوند ورود آنها به کشور تسهیل خواهد شد.

تلاش دولت برای حل مشکل سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه به مشکل سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی در فرودگاه های خارجی اشاره کرد و گفت: اکنون در اکثر کشورهای اروپایی و همچنین در برخی کشورهای همسایه به هواپیماهای ایرانی سوخت رسانی نمی کنند.

وی ادامه داد: شرکت های هواپیمایی توانسته اند با استفاده بهینه از ناوگان خود این مشکل را تا حدودی مرتفع کنند و پروازهای خود را ادامه دهند. البته دولت و سازمان هواپیمایی کشوری نیز برنامه های حمایتی برای گذر از این مشکل تدوین کرده اند.

عابدزاده افزود: هدف آمریکا از این اقدام این است که پروازهای بین المللی ایران را به صفر برساند که البته در این اقدام موفق نخواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به کاهش مسافر در پروازهای ایران اشاره کرد و گفت: این مساله چندان به تحریم مرتبط نیست. بلکه افزایش ۲.۵ برابری نرخ ارز در صنعتی که ۷۰ درصد از هزینه های آن به صورت ارزی است، سبب افزایش نرخ بلیت و در نتیجه کاهش مسافر شده است. فکر می کنم بازار سفرهای هوایی طی چند ماه آینده به تعادل برسد.

تاسیس چند ایرلاین جدید در آینده نزدیک

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوالی درباره صدور موافقت اصولی برای تاسیس ۲۰ ایرلاین در کشور گفت: در گذشته صدور موافقت اصولی و AOC برای ایرلاین ها همزمان صورت می گرفت که در اکثر مواقع منجر به تاسیس ایرلاین نمی شد. این مساله باعث می شد AOC با قیمت بالایی، در حدود ۴ میلیارد تومان در جامعه خرید و فروش شود و نوعی سوداگری بر سر AOC شکل بگیرد.

وی ادامه داد: اما اکنون AOC تنها در صورتی صادر می شود که هواپیماهای ایرلاین خریداری شده و روی زمین باشند. به همین دلیل صدور موافقت اصولی تسهیل شده و AOC بی ارزش شده است.

عابدزاده افزود: به همین علت تاکنون نزدیک به ۲۰ موافقت اصولی برای تاسیس ایرلاین جدید صادر شده که البته در همین رابطه چند فروند هواپیما نیز وارد کشور شده و در آینده نزدیک شاهد تاسیس چند ایرلاین جدید خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به تحریم های صنعت هوانوردی اشاره کرد و گفت: تلاش ما بر این است که در وهله اول شرایط فعلی حفظ شده و تعداد پروازها کاهش نیابد. در مرحله بعدی به دنبال توسعه پرواز با هواپیماهای کوچک به فرودگاه های درجه ۲ و ۳ هستیم که در چند ماه آینده شاهد شروع این پروازها خواهیم بود.

عابدزاده با اشاره به اهمیت ورود بخش خصوصی به صنعت هوانوردی افزود: اکنون بخش خصوصی در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیما فعال شده است. امروز لاستیک یک تایپ هواپیما در کشور تولید می شود و به دنبال آن هستیم که لاستیک همه هواپیماها در کشور به تولید برسد. همچنین اکنون اکثر موتورهای هواپیما درون کشور تعمیر می شوند.

ضرورت تقویت بخش خصوصی

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود به مساله بلیت چارتر هواپیما پرداخت و گفت: در سال های گذشته فروش اکثر شرکت های هواپیمایی به صورت چارتر انجام می شد که سعی کردیم این مورد را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: اما چارتر از بین نخواهد رفت، چراکه پرواز چارتر در صنعت گردشگری و تدارک تورها استفاده می شود. بلیت چارتر نباید به جای بلیت سیستمی و به صورت تک فروخته شود، اما از استفاده از چارتر در صنعت گردشگری حمایت می کنیم.

عابدزاده در پاسخ به سوالی در ارتباط با شکایت آژانس های گردشگری از ارزان فروشی برخی ایرلاین ها گفت: در سازمان هواپیمایی کشوری ما با رقابت مضر برخورد می کنیم.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری به جنگ ۴۰ ساله آمریکایی ها با صنعت هواپیمایی ایران اشاره کرد و افزود: ادامه صنعت در این شرایط منوط به افزایش همکاری ها درون صنعت است.

وی در انتها با اشاره به اهمیت تقویت بخش خصوصی در صنعت هوانوردی گفت: تنها راه نجات صنعت در این وضعیت تقویت بخش خصوصی است.

 


منبع:
http://dolat.ir/detail/316115


نام
پست الکترونيک
پيام شما