آمار بازدید سایت
کاربران آنلاين: ۲
بازديد امروز: ۹
بازديد روز قبل: ۱۴
بازديد هفته: ۱۲۵
بازديد ماه: ۴۶۹
بازديد کل: ۶۲۸۶۵۷۶
آي پي: ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱۸۶
اخبار > ساير خبرها (عمومي) > ۱۳۸۷/۰۴/۰۴
۱۰۵ بازدید
 
   

سارکوزی نمی تواند نقش "بلر" را برای "بوش" بازی کند


مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی سیاست خاورمیانه ای فرانسه در دوران سارکوزی را بررسی کرد. 
دفتر مطالعات سیاسی این مرکز، سیاست خارجی فرانسه در بخش خاورمیانه را به سه سطح ملی، اروپایی و سطح متحدین غربی فرانسه دسته بندی کرد .
این گزارش می افزاید: در سطح اول فرانسه سعی کرده است به منظور حفظ جایگاه تاثیرگذار خود در سیاست جهانی، نقش مستقلی را در خاورمیانه بازی می کند و از طریق گسترش روابط دو جانبه خود با کشورهای منطقه و ارائه طرح های جدید همکاری، منافع و اهداف خود را مورد پیگیری قرار دهد که در همین راستا می توان به ابتکار طرح تشکیل اتحادیه مدیترانه اشاره کرد که همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای حاشیه مدیترانه می توانند به عضویت آن در آیند.
"هنری کوئنو" طراح اصلی ایده ایجاد اتحادیه مدیترانه ای و از دستیاران نزدیک سارکوزی معتقد است که با تشکیل این اتحادیه مبارزه جمعی کشورهای حوزه مدیترانه با تروریسم منطقه ای تسهیل شده و با افزایش همکاری ها بین این کشورها، راه برای کاهش مشکلات اقتصادی آنان و توسعه مراودات تجاری بین اعضا هموار می شود.
در این گزارش آمده است: در سطح دوم (سطح اروپایی) نیز فرانسه در چارچوب اتحادیه اروپا و سیاست های کلی آن به تنظیم روابط خود با کشورهای منطقه می پردازد و در همین راستا از گسترش دمکراسی، حقوق بشر و مبارزه با تروریسم در خاورمیانه حمایت می کند و در چارچوب اتحادیه نیز در اموری همچون مشارکت در فرآیند مذاکرات صلح خاورمیانه، مذاکرات هسته ای با ایران و بحران دار فور به ایفای نقش می پردازد، در سطح اتحادیه اروپا، فرانسه هر چند با عضویت ترکیه در اتحادیه مخالفت می کند اما در سطح ملی تلاش دارد با ایجاد سازوکارهای منطقه ای همچون اتحادیه مدیترانه روابط خود را با ترکیه گسترش بدهد و ترکیه بتواند به جای نقش آفرینی در اتحادیه اروپا، نقش تاثیرگذاری در خاورمیانه ایفا کند.
این گزارش سطح سوم روابط فرانسه با کشورهای خاورمیانه را سطح متحدین غربی فرانسه دانست و اضافه کرد: فرانسه همواره با تاکید بر چند جانبه گرایی سعی کرده است از طریق همکاری با سایر کشورهای غربی، منافع خود را در منطقه پی گیری کند که در این زمینه می توان به اعزام نیروهای آمریکایی، فرانسوی و اروپایی به لبنان در سال ۱۹۸۲-۱۹۸۳ و همکاری با آمریکا در سال ۱۹۹۰-۱۹۹۱ به منظور آزادسازی کویت اشاره کرد کما اینکه گسترش همکاری فرانسه با ایالات متحده در دوره سارکوزی نیز در همین راستا قابل ارزیابی است و در واقع سارکوزی سعی دارد از طریق تعامل و نه تقابل با آمریکا، نفوذ فرانسه را در خاورمیانه گسترش داده و با توسعه روابط خود با کشورهای منطقه- به عنوان بازار مناسبی برای کالاهای مصرفی و تسلیحات نظامی- از بار مشکلات اقتصادی و فشارهای داخلی بکاهد.
مرکز پژوهش ها در ادامه خاطر نشان ساخت که به دلایلی نمی توان شاهد تغییرات بنیادینی در سیاست خاورمیانه ای فرانسه بود زیرا سیاست خارجی این کشور ناشی از منافع ملی این کشور و تابعی از ملاحظات سیاسی، اقتصادی، استراتژیک و تاریخی است و منافع ملی و گُلیسم حاکم بر سیاست خارجی این کشور، به سارکوزی اجازه نمی دهد که نقشی همچون بلر برای بوش بازی کند.
از سوی دیگر یکی از چالش های اساسی فراروی سارکوزی مشکلات اقتصادی، جرائم و میزان انسجام اجتماعی است و به همین جهت بیشترین وقت و انرژی وی صرف امور داخلی و چالش های اجتماعی خواهد شد. در واقع، اولویت اصلی سارکوزی پرداختن به مسائل داخلی است و در صورت پرداختن به امور خارجی نیز مسائل مرتبط با اتحادیه اروپا برای وی از اولویت اصلی برخوردار است نه مسائل منطقه خاورمیانه.
به علاوه حتی در صورت تمایل سارکوزی به تغییر سیاست خاورمیانه ای فرانسه، بوروکرات های وزارت خارجه اجازه این امر را به وی نخواهد داد زیرا بوروکرات ها و بدنه وزارت خارجه فرانسه همچنان از تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی در کنار دولت اسرائیل و ارائه تصویری مثبت از رژیم صهیونیستی دفاع می کنند.
مرکز پژوهش ها در پایان افزود: موضوع هسته ای کشور ما نیز به نظر می رسد که سارکوزی مواضع سخت تری نسبت به شیراک دارد و بر خلاف شیراک که در برخی مواقع دستیابی ایران به انرژی هسته ای را می پذیرفت، اما سارکوزی معتقد است که چنین امری غیرممکن است و ایران نباید به چنین توانی دست پیدا کند. 

منبع:
ايرنا سه شنبه 4 تير 1387


نام
پست الکترونيک
پيام شما