آمار بازدید سایت
کاربران آنلاين: ۱
بازديد امروز: ۳
بازديد روز قبل: ۱۴
بازديد هفته: ۱۲۵
بازديد ماه: ۴۶۹
بازديد کل: ۶۲۸۶۵۷۰
آي پي: ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱۸۶
بيانات حضرت امام خميني (ره) > بيانات امام خميني (ره) در سال 66 > ۱۳۹۰/۰۲/۱۳
۱۱۲ بازدید
 
   

سخنرانی در جمع مسئولین نظام "معرفی حق تعالی با تمام صفاتش " ۱۹/۸/۱۳۶۶


بسم الله الرحمن الرحیم
قرآن و ادعیه معرف پیامبر اكرم و ائمه "علیهم السلام "
من مطلب تازه ای ندارم و خودم را لایق نمی دانم كه راجع به رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم - و حضرت صادق - سلام الله علیه - چیزی عرض كنم ؛ برای اینكه به آن مرتبه نیستم كه بتوانم راجع به این مسائل صحبتی بكنم . فقط می خواهم عرض كنم به آقایان كه معرف رسول اكرم ، قرآن است . همان طور كه خود رسول اكرم و حضرت صادق - سلام الله علیه - [و] ولی الله اعظم جلوه تام حق تعالی هستند، قرآن هم همانطوراست . قرآن هم جلوه تام خدای تعالی است ؛ یعنی ، با همه اسما و صفات ، تجلی كرده است و ولی الله اعظم و رسول اكرم را با آن اشراقهایی كه ما ازش اطلاع نداریم و با همه اسما و صفات ، محقق كرده است . و همین طور ولی الله اكرم حضرت صادق و سایر ائمه را، لكن معرف ایشان خود كتاب الهی است ؛ یعنی ، هر كس هر چند در این كتاب مقدس دقت كند و توجه داشته باشد، بیشتر مطلع می شود كه آورنده او كیست و چه جور آدمی است .
قرآن یك سفره ای است كه انداخته شده است برای همه طبقات ؛ یعنی ، یك زبانی دارد كه این زبان هم زبان عامه مردم است و هم زبان فلاسفه است و هم زبان عرفای اصطلاحی است و هم زبان اهل معرفت ، به حسب واقع . در این كتاب شریف ، مسائلی هست كه مهمش مسائل معنوی است . و رسول اكرم و سایر انبیا نیامدند كه اینجا حكومت تاسیس كنند، مقصد اعلا این نیست ؛ نیامدند كه اینجا عدالت ایجاد كنند، آن هم مقصداعلا نیست ، اینها همه مقدمه است . تمام زحمتها[یی ] كه اینها كشیدند، چه از حضرت نوح گرفته ، از حضرت ابراهیم گرفته تا آمده است اینجا به رسول اكرم رسیده است ، تمام مشقتهایی كه كشیدند و كارهایی كه كردند، مقدمه یك مطلب است و او معرفی ذات مقدس حق [است . ] كتابهای آسمانی هم ، [كه ] بالاترینش كتاب قرآن كریم است ، تمام مقصدش همین است كه معرفی كند حق تعالی را با همه اسما و صفاتی كه دارد. عامه مرم خیلی ازش چیز می فهمند - این كتاب را - و خواص هم مسائل بالاتر می فهمند و اخص خواص هم مسائل فوق آن را می فهمند، لكن انما یعرف الكتاب من خوطب به ؛ هیچ كس نمی تواند بفهمد. هر كس بخواهد پیغمبر را بشناسد، قرآن را باید بشناسد و هیچ كس نمی تواند بشناسد. و لهذا، هیچ كس پیغمبر را هم نمی تواند بشناسد. معرف ایشان كتاب خودشان است و معرف حضرت صادق - سلام الله علیه - بعد از اینكه خود پیغمبر معرف است ، خود وجودش معرف است . این فقهی است كه با زبان ایشان بسط پیدا كرده است كه برای احتیاج بشر از اول تا آخر، هر مسئله ای پیش بیاید، مسائل مستحدثه ، مسائلی كه بعدها خواهد پیش آمد، كه حالا ما نمی دانیم ، این فقه از عهده جوابش بر می آید و هیچ احتیاج ندارد به این كه یك تاویل و تفسیر باطلی بكنیم .
خود فقه ، خود كتاب و سنت ، خود فقهی كه اكثرش را حضرت صادق - سلام الله علیه - بیان فرموده است ، این فقه همه احتیاجات صوری و معنوی و فلسفی و عرفانی همه بشر را در طول مدت الی یوم القیامه [تامین كرده ، ] این محتوایش این طور است . اینهامعرفی است كه خود اینها معرف این بزرگواران اند و ما نمی توانیم كه از آنها تعریفی بكنیم كه لایق آنها باشد.
ادعیه ائمه هدی ، دعاهای آنها، همان مسائلی را كه كتاب خدا دارد، دعاهای آنها هم دارد با یك زبان دیگر. قرآن یك زبان دارد، یك نحو صحبت می كند و همه مطالب را دارد، منتها بسیارش در رمز است كه ما نمی توانیم بفهمیم و ادعیه ائمه - علیهم السلام -یك وضع دیگری دارد. به تعبیر شیخ عارف و استاد ما، ادعیه كتاب صاعد است . قرآن نازل ؛ (۱) تعبیر می فرمود به اینكه قرآن كتاب نازل است كه از آنجا نزول كرده است وادعیه ائمه كتاب صاعد است ؛ همان قرآن است رو به بالا می رود، جواب اوست تقریبا.كسی بخواهد بفهمد كه مقامات ائمه چی است ، باید رجوع كند به آثار آنها؛ آثار آنهاادعیه آنهاست . مهمش ادعیه آنهاست و خطابه هایی كه می خواندند؛ مثل مناجات شعبانیه ، مثل نهج البلاغه ، مثل دعای یوم العرفه و اینهایی كه انسان نمی داند كه چه بایدبگوید درباره آنها.
در هر صورت ، ما عاجزیم از اینكه شكر این نعمت را بجا بیاوریم كه ما اهل یك مذهبی هستیم كه از این دو منبع استفاده می كنیم : از منبع وحی و از منبع ولایت . و سایرفرق این منبع دوم را كم دارند و ما شكر این نعمت را نمی توانیم بجا بیاوریم . و از خدای تبارك و تعالی می خواهیم كه به ما توفیق بدهد كه بتوانیم شكر این نعمت را بجای بیاوریم .
و وقتی كه مفاد آیات شریفه را می خوانیم یا سیره انبیا را ملاحظه می كنیم ، می بینیم كه آنها تمامشان یكی از كارهای كه البته مقصد نبوده لكن مقدمه بوده ، این بوده است كه عدالت را در دنیا ایجاد كنند. پیغمبر می خواهد عدالت ایجاد كند تا بتواند آن مسائلی كه دارد كه آن مسائل ، انسان می خواهد درست كند، آن مسائل را طرح كند و از زمانی كه وحی برای پیغمبرها آمده است یكی از مسائلشان همین معنا بوده است كه معارضه می كردند با كسانی كه ظلم داشتند، ظالم بودند، ستمگر بودند، خونخوار بودند، و هركدام به یك صورتی با آنها معارضه می كردند. و گمان نشود كه هیچ پیغمبری تو خانه اش می نشسته و فقط یا دعا می خوانده یا احكام می گفته . خیر، این طور نیست ؛ احكام رامی گفتند، دنبالش می رفتند برای اجرا.
انبیا و تشكیل حكومت اسلامی
ابراهیم مسائل را می گفت ؛ بعد هم بر می داشت [با] بتهایی كه آن وقت [بود] - مثل این بود كه یكی به خدای تبارك و تعالی در مذهب ما جسارت كند - این طور معارضه می كرد باهاشان . ولی مسائل را هم می گفت ، مقابله می كرد با ستم ، مقابله می كرد با ظلم .این معنایی كه به خورد ما داده بودند قدرتهای مستكبر جهان كه نباید دیانت در سیاست دخالت بكند، این از آن سیاستهایی بوده است كه آنها داشتند برای عقب نگه داشتن مسلمین و برای اینكه نگذارند اینها معارضه كنند. و لهذا، اینها را وادار كردند، این قدرتبلیغ كردند كه در بین بسیاری از قشرها این است كه آخوند به سیاست چه كار دارد؟چه كار داری ، تو برو دعایت را بخوان ! حتی حضرت عیسی - سلام الله علیه - كه این اشخاصی كه تابع او هستند خیال می كنند كه حضرت عیسی فقط یك معنویاتی می گفته است ، ایشان هم همین طور بوده ؛ از اول بنا بوده بر این كه معارضه كند. آن وقتی كه متولدشده ، تازه متولد شده است ، می گوید كه من كتاب آوردم . قرآن این را نقل می كند كه تازه متولد شده بود، وقتی كه مادرش به واسطه آن تهمتهایی كه می زدند - یهود برش می زدند- ناراحت بود؛ همچو كه متولد شد، گفت كه نه ، غصه نخور اگر كسی آمد پیشت باهات صحبت بكند، تو بگو كه من صایمم - و صایم بوده لابد - و بروید از آن بچه بپرسید. اینهاآمدند، حضرت تازه متولد شده بود. آمدند بنا كردند به حضرت مریم حرفهای نامربوطزدن . حضرت مریم هم اشاره كرد به او كه بروید آنجا. گفتند: ما چه جور با این [بچه ]تكلم كنیم ؟ بعد ایشان شروع كرد كه خدا به من كتاب داده است . ببینید چی می گوید! این مسئله كتاب دادن معلوم می شود یك مسائلی قبل از این است كه ایشان متولد بشود."كتاب بهم داده ، به من توصیه كرده چه بكنم ، چه بكنم "؛ همان مسائل را می گوید. یك همچو حضرت عیسایی نمی نشیند تو خانه و مسئله بگوید تا چه بشود. اگر مسئله می خواست بگوید و مسئله گو بود، دیگر چرا دارش می كشیدند؟! دیگر چرا اذیتش می كردند؟!
و همین طور سایر انبیا و آن چیزی كه از همه مشهودتر است . حضرت رسول - سلام الله علیه - است كه آمد و تشكیل اداره داد، تشكیل حكومت داد. این معنایش این است كه كار دارند به حكومت ، در سیاست كار دارند. و تشكیل حكومت دادن جز این است كه دخالت در سیاست است و وارد شدن در عرصه سیاست است ؟ بنابراین این مسئله ای را كه در بین مسلمین همین طور تزریق كردند تا حتی بعض از خواص هم به این معنا اعتقاد پیدا كردند كه شما بروید سراغ مسجد، ماهم می رویم سراغ حكومت ، این برای این بود كه این طور به سر ما بیاورند. این طور به سر همه مسلمین بیاورند كه داریدمشاهده می كنید.
مسلمین باید بیدار بشوند. مسلمین از سیره انبیا و خصوصا مسلمین از سیره پیغمبر اكرم باید مطالعه كنند. ببینند چه كرده است و ما باید تاسی كنیم . اگر پیغمبر آمده بود و فقط تومسجد مدینه نشسته بود و قرآن را ذكر كرده بود و دیگر كاری هم نداشت ، ما هم می رفتیم همین كار را می كردیم ؛ ما تاسی می كردیم . اما كسی كه آمده است ، از همان اول كه آمده است در مكه مشغول مبارزه بوده است - یك نحوی غیر از آن نحوی كه درمدینه دیگر مسلحانه بود - تا وقتی آمد مدینه ، در مدینه كه آمد حكومت تشكیل داد.فرستاد؛ مبلغ فرستاد؛ حكومت فرستاد در همه جا؛ آن جایی كه دستش می رسید. مژده داد ایشان به مردم كه ما می گیریم دنیا را، همه را از بین می بریم ، روم را از بین می بریم ،ایران را از بین می بریم ؛ یعنی ، از آن وضعی كه آنها دارند كه بت پرستی می كنند یاآتش پرستی می كنند، این را از بین می برند. و الا احیا كردند همین مدت كوتاهی كه پیغمبر اكرم زندگی كرد؛ احیا كرد بشر را.
مسلمین باید تاسی كنند به او كه او چه كرد، ما هم باید آن كار را بكنیم : او حكومت تشكیل داد، ما هم باید حكومت تشكیل بدهیم ؛ او جنگ كرد، ما هم باید جنگ بكنیم ؛او دفاع كرد، ما هم باید دفاع كنیم . بنابراین ، ما اگر تابع این پیغمبر اكرم هستیم ، اگر تابع ائمه هدی هستیم ، ببینیم كه اینها در ایام حیاتشان چه كردند. نشستند و مسئله گفتند؟ چنانچه مسئله گو بودند، چه كار داشتند بهشان این ظالمین و این مستكبرین كه بكشندشان وحبسشان كنند و تبعیدشان كنند و ببرندشان به خارج و نگذارند كه كسی پیششان برود؟ در عین حالی كه همه این مضیقه ها بوده ، شما می بینید كه فقه چه جور دامنه ای دارد وچه جور دامنه هایی خواهد داشت و همه اش از كتاب و سنت است .
خدای تبارك و تعالی ما و شما را از شر این مستكبرین نجات بدهد. و ملتهای ایران را، ملتهای دیگران را، همه مسلمین را بیدار كند تا دماغ این مستكبرین را به خاك بمالد وآنها را رسوا كند؛ همان طوری كه تا كنون رسوا كرده است .
و السلام علیكم و رحمه الله 


منبع:
جلد بيستم - صفحه 408
زمان : 19 آبان 1366 / 17 ربيع الاول 1408
مكان : تهران ، حسينيه جماران
موضوع : مقصد معرفي حق تعالي با همه اسما و صفاتش
مناسبت : ميلاد حضرت محمد مصطفي "ص " و ولادت امام صادق "ع "
حضار: خامنه اي ، سيد علي "رئيس جمهور" - موسوي ، مير حسين "نخست وزير" - هاشمي رفسنجاني ، اكبر "رئيس مجلس شوراي اسلامي " - موسوي اردبيلي ، سيد عبدالكريم "رئيس ديوانعالي كشور" - مسئولان كشوري و لشكري و شخصيتهاي روحاني - اعضاي ستاد پشتيباني جنگ سراسر كشور - محققان خارج از كشور
1- در اصل "صاعد" ذكر شده بود.


نام
پست الکترونيک
پيام شما