آمار بازدید سایت
کاربران آنلاين: ۲
بازديد امروز: ۴
بازديد روز قبل: ۱۵
بازديد هفته: ۱۰۹
بازديد ماه: ۵۲۴
بازديد کل: ۶۲۸۶۴۹۹
آي پي: ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱۸۶
بانك موضوعات پژوهشي > اجتماعي > ۱۳۸۹/۰۷/۰۶
۲۶۴ بازدید
 
   

نگاه جشنى به وسعت یك فلات


نوروز و آیین هاى باشكوه آن، مسیرى سه هزار ساله و پر پیچ و خم را پیموده تا به ما رسیده است. «نوروز» كهنسال ترین آیین ملى در جهان است كه جاودانه مانده و یكى از عوامل تداوم فرهنگ ایرانیان (آرین هاى جنوبى) است. آیین هاى برگزارى این جشن بزرگ در عصر حاضر با سه هزار سال پیش تفاوت چشمگیر نكرده و به همین دلیل عامل وحدت فرهنگى ساكنان ایران زمین به شمار مى رود كه آن را در هر گوشه از جهان كه باشند یكسان برگزار مى كنند و بزرگ مى دارند و به همین جهت است كه اندیشمندان «نوروز» را مظهر پایدار هویت و ناسیونالیسم ایرانى خوانده اند كه مورخان در قوه محركه اش تردید ندارند، زیرا كه در طول تاریخ نیروى عظیم و كارآیى هاى فراوان آن را مشاهده كرده اند. 
«نوروز» روز ملى و جشن همه كسانى است كه در فلات ایران (ایران زمین)، خود یا نیاكانشان به دنیا آمده اند و تاریخ و فرهنگ مشترك دارند، از جمله تاجیك ها، افغان ها، قفقازى هاى جنوبى، كردها و ساكنان سرزمین هایى كه در طول قرون و اعصار، امپراتورى ایران را تشكیل داده بودند.
نزدیك به دو قرن است كه امپراتورى ایران بر اثر توطئه استعمارگران اروپایى از میان رفته است، اما فرهنگ مشترك و مدنیت غنى قوم ایرانى باقى مانده و نوروز همچنان روز ملى همه مردمى است كه از كوه هاى پامیر و بدخشان تا انتهاى كوه هاى كردستان سوریه و از قفقاز تا رود سند و منطقه خلیج فارس سكونت دارند.نوروز، هدف هاى آن و وقایعى كه در طول قرون و اعصار در این روز روى داده است در خور توجه فراوان است.در بسیارى از آثار گذشته نگاران، از جمله در تاریخ طبرى، شاهنامه فردوسى و آثار بیرونى، نوروز به جمشید، شاه افسانه اى و در پاره اى دیگر به كیومرث نسبت داده شده و آن را به دلیل آغاز بهار، برابر شدن روز و شب و از سر گرفته شدن درخشش خورشید و اعتدال طبیعت، بهترین روز در سال دانسته اند.به نوشته برخى از مورخین بر پایه افسانه ها، سه هزار سال پیش در چنین روزى، جمشید از كاخ خود در جنوب دریاچه ارومیه (منطقه باستانى حسنلو)  بیرون آمد و عمیقاً تحت تاثیر آفتاب درخشان و خرمى و طراوت محیط قرار گرفت و آن روز را «نوروز»، روز صفا، پاك شدن زمین از بدى ها و روز سپاسگزارى از خداوند بزرگ نامید و خواست كه از آن پس، بدون وقفه هر سال در این روز آیین ویژه اى برگزار شود. آیینى كه هنوز ادامه دارد و از گزند زمانه و هر گونه تحول سیاسى و اجتماعى مصون مانده است.لازم است بدانیم كه مهاجرت آرین ها به صورت سه دسته مادها، پارس ها، پارت ها به سرزمین ایران در قرن هشتم پیش از میلاد تكمیل شد. این گروه از آرین ها از گروهى كه به اروپا رفتند، جدا شده بودند كه مورخان آنان را آرین هاى جنوبى مى خوانند. مادها در منطقه غرب رى (تهران امروز) تا مرز ایلام از جمله آترپاتكان (آذربایجان) و كردستان مستقر شدند و بعداً حكومتى به پایتختى همدان تاسیس كردند كه به احتمال زیاد جمشید از میان آنان برخاسته بود. زیرا پارس ها در جنوب و جنوب شرقى «رى» تا سواحل خلیج فارس و بیشتر افغانستان و بلوچستان امروز اسكان گرفته بودند و پارت ها در شرق دریاى مازندران از جمله خراسان بزرگ، دامغان، خوارزم و گرگان _ تپورستان (مازندران) و نواحى اطراف استقرار یافته بودند.ترویج آموزش هاى زرتشت _ تنها پیامبرى كه از میان آرین ها برخاسته _ به نوروز جنبه معنوى ترى بخشید، زیرا زرتشت بر كردار، گفتار و پندار نیك تاكید داشت و هر عمل خلاف عدالت را نفى مى كرد و تحولات تاریخ را نتیجه كشمكش بدى و خوبى مى دانست كه سرانجام با شكست قطعى بدى، آرامش، صفا، شادى، صمیمت و عدالت جهانیان تامین خواهد شد، نوروز فرصت خوبى براى زدودن افكار بد از روح، پایان دادن به دشمنى ها از طریق تجدید دیدارها و نیز شاد كردن دوستان و بستگان، مخصوصاً سالخوردگان با دست بوسى آنان و مبادله هدیه بوده است.كوروش بزرگ موسس امپراتورى ایران كه از مادر، ماد و از پدر، پارس بود نخستین حكمران ایرانى بود كه به نوروز جنبه رسمى داد و در سال ۵۳۴ پیش از میلاد دستورالعملى براى آن تدوین كرد كه شامل ترفیع نظامیان، ابلاغ انتصابات تازه، سان دیدن از سربازان، عفو مجرمین پشیمان،  ایجاد فضاى سبز و پاكسازى محیط زیست _ از منازل شخصى گرفته تا اماكن عمومى _ بود. چهار سال پیش از آن، كوروش پس از تصرف بابل، نوروز را در آنجا جشن گرفته بود و به این سبب برخى از مورخان، زمان اعلام رسمى و عمومى شدن نوروز به عنوان عید ملى را سال ۵۳۸ قبل از میلاد نوشته اند. بابل در ۲۹ اكتبر سال ۵۳۹ پیش از میلاد به تصرف ایران درآمده بود.


منبع:
www.mydocument.ir


نام
پست الکترونيک
پيام شما