آمار بازدید سایت
کاربران آنلاين: ۱
بازديد امروز: ۱۶
بازديد روز قبل: ۲۷
بازديد هفته: ۱۱۸
بازديد ماه: ۵۴۰
بازديد کل: ۶۲۸۶۰۳۹
آي پي: ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱۸۷
بانك موضوعات پژوهشي > اجتماعي > ۱۳۸۸/۰۲/۲۷
۲۸۷ بازدید
 
   

نقش ارتباطات در توانمند سازی افراد برای شاد زیستن


بخش اعظم كیفیت زندگی  ما را خانواده، دوستان و ساختارهای اجتماعی تعیین می كنند هر چند كه  تاكید عمده ما در جامعه بر سیاست و كار است. رفتار ما به خصوص به آن صورت كه در رسانه ها انعكاس یافته و قوام می یابد غالبا در برابر گسترش این ابعاد حیات بشری به كار می رود.پژوهش های ارتباطاتی، چندین پروسه حیاتی تاثیر گذار در نحوه تعریف ما از روابط با دیگران را آشكار ساخته و نشان  داده اند كه چگونه افراد در برقراری ارتباط با دیگران  اثر گذارند.این تحقیقات روشهایی را توصیه می كنند كه براساس آن افراد بتوانند به طرق مختلف در جریان انواع تعاملات روزمره به یكدیگر كمك كنند و در ضمن به اهداف شخصی خود نیز دست یابند. 
ارتباطات صرفا انتقال پیام از نقطه الف به نقطه ب نیست. از منظر پژوهش های  ارتباطاتی ، متغیرهای زیادی بر روی این پروسه موثرند.حتی فعالیتی كاملا نمادی مانند مكالمه چهره به چهره ، نكته قابل توجهی است كه مستلزم هماهنگ سازی اموری پیچیده ، درون اتكائی و دینامیك است.
افراد به طور همزمان پیام هایی را دریافت و ارسال میكنند و در طی آن رفتارهای عملی، ادراكی و شناختی را نیز انجام می دهند.
این كار نیازمند كوشش فكری و جسمی بطور همزمان است. افراد دائما" تلاش می كنند پیام های گفتاری و غیر گفتاری تدوین كرده، هویت های خود را مدیریت و شرایط عاطفی خود را كنترل كنند، واكنشهای مخاطبان كلامی خود را ضبط و جریان اطلاعات به سرعت در حال تغییر را تفسیر كنند و نوبت بندی سخن گفتن حین گفتگو را قاعده مند سازند.
رفتار گفتاری و غیر گفتاری افراد بمرور زمان دچار نوسان میشود چرا كه خود را با اعمال و واكنش های یكدیگر تطبیق داده ، با مضمون ارتباطی خو گرفته و وضعیت جاری روابط خود را منعكس می كنند.
این پروسه ها كه غالبا اتوماتیك وار صورت می گیرند بدلیل عدم تفكر در مورد آن، غالبا" مشكل آفرین می شوند و به این ترتیب افراد در پیدا كردن ریشه اختلاف خود رنج زیادی را متحمل می شوند.
در این زمینه  تحقیقات زیادی انجام شده كه چطور افراد می توانند در هنگام ارتباط درك عمیق تری نسبت به فرایندهای ارتباطاتی میان فردی پیدا كنند.
اثرگذاری ارتباطات بر كیفیت روابط شخصی و كاری حیاتی است ارتباطات میان فردی ماهیت و كیفیت روابط ما را خلق و منعكس می كنند . آنچه كه راجع به آن بحث می كنیم، آنچه كه انجام نمی دهیم و به خصوص نحوه سخن گفتن و نگارش ما نشان دهنده آن است كه آیا رابطه ما با دیگران متمایز، پذیرنده، نامطبوع، رسمی یا خودمانی بوده است یا خیر.
برقراری ارتباط عموما" حكایت از صمیمیت، اعتماد، دریافت پذیری و راحتی با دیگران است كه البته عكس این مسئله نیز صادق است. در عین حال همان طور كه برقراری رابطه چنین ابعاد ارتباطی ای  را داراست، برقرار كنندگان ارتباط نیز برای پیامهای خود اهدافی كاملا" ابزاری دارند ( از جمله زمانی كه افراد  سعی در روشن ساختن نظریات خود ، ترغیب یك دوست ، احقاق حقوق خود و افزایش آن و یا حفظ حریم خصوصی خود دارند.)
برقراری ارتباط با نزدیكان بمنظور یافتن روابطی موفق حیاتی است ، چنانچه ارتباطات ما  كارآمد نباشد به ارزیابی خود و موقعیت از طریق برقراری ارتباط با دیگر افراد جامعه می پردازیم.
پویایی مكالمات ما میتواند اثرات مفید یا مخربی بدنبال داشته باشد كه یافته ها موید این ماهیت دوگانه هستند .
در رابطه با بعد مثبت، برقراری گفتگوهای مداوم و  هماهنگ، تاثیر مثبتی روی دیگران داشته، زمینه های مشترك، اعتمادسازی، حمایت و راحتی اجتماعی را برای طرفین به دنبال دارد و معمولا امكان پیش بینی كردن دیگران را افزایش می دهد.
در بعد منفی قضیه، همین الگوهای تعاملی پویا و دو طرفه می توانند به نحوی غیر خردمندانه امكان فریب دادن و فریب خوردن دو طرفه رابطه را مهیا كنند ، منجر به قطب بندی در گروه ها و خصومت بین آنها شده عقلانیت در تصمیم گیری را كاهش و امكان برطرف شدن منازعه را تضعیف كنند.
عجیب آن كه هر دو جنبه برقراری ارتباط می توانند بطور همزمان بروز كنند زمانیكه دوطرف تعامل و گفتگو بشدت درگیر موضوع شده و نسبت به آن حساسیت پیدا می كنند ارتباطات می تواند به همبستگی بین طرفین بیانجامد اما در آن واحد پروسه های تصمیم گیری را متزلزل و تضعیف كند.
بخش اعظم ارتباطات ، هدف – محور بوده وبنابراین جنبه استراتژیك دارد. در موقعیت های رسمی طرفین گفتگو (تعامل) به دقت اهداف و استراتژی های برنامه را پیش از تعامل تعریف و مشخص می كنند تا به اهدف مطلوب برسند.
البته موثر بودن این اقدامات، یك موهبت همیشگی نیست . افراد در گروه های سنی مختلف می توانند از دستورالعملی صریح براساس تحقیقات مربوط به ارتباطات بیاموزند كه چگونه در زمینه های ذیل موثر عمل كنند.
دستورالعمل های روشنی در نتیجه پژوهش های ارتباطی وجود دارد  كه افراد در گروه های سنی مختلف می توانند با بكارگیری آن به نتیجه مطلوب تری دست پیدا كنند.
این دستورالعملها شامل: الف) ایجاد و توسعه مهارت های كلامی وغیركلامی بمنظور كسب مدیریت اوضاع ب) انتخاب یك استراتژی مشخص در برابر موقعیت های حقیقی زندگی ج) پیاده سازی استراتژی فوق و بكارگیری آن  د) ارزیابی میزان تاثیرگذاری استراتژی بكارگرفته شده براساس نتیجه بدست آمده، است.
ادراك این پروسه آگاهانه طرفین را تشویق میكند تا در تعاملات خود فكورانه تر و ماهرانه تر عمل كنند. همچنین ، كارآمدی و اعتماد بنفس افراد در كسب موفقیت بالقوه افزایش یافته و به افزایش سطح كیفی زندگی و شكوفایی آن منجر خواهد شد .از سوی دیگر عدم مهارت در زمینه برقراری ارتباط ،افسردگی ؛ نگرانی؛ خجالتی شدن؛ تنهایی ؛ اختلالات در رشد و مشكلات تحصیلی را به همراه دارد.
اثرگذاری مهارت های  ارتباط بین- فردی موثر بررشد و انطباق فرد در  بلندمدت اختلافات والدین با فرزندان و اثرات گسترده وعمیق آن بر طیفی از نتایج  اجتماعی  متنوع در زندگی كودك،  محور مطالعات مهمی از سوی كارشناسان ارتباطات قرار گرفته است.
والدین می توانند فرزندان خود را با روشهای مختلفی تربیت كنند، برای مثال ، روش های" استقرایی "  – ارتباطات از طریق استدلال و تشریح در عوض تنبیه و تحكم – درمورد انضباط فردی در رسیدن به وضعیت انطباق یافته كودكان موثرتر است.
پاسخ های شخص محور به كودكان بجای انتقاد كردن براساس آنچه كه كودكان به لحاظ گروه سنی یا دسته بندی های اجتماعی  ناچارند انجام دهند، نیز موثر خواهد بود.
بكارگیری این استراتژی ها انواع مختلف نتایج را به همراه داشته است :
الف) كودكان توانایی های اجتماعی – شناختی بهبود یافته نشان میدهند بدان معنی كه دید آنها باز شده و امكان درك وضعیت عاطفی دیگران را بدست می آوردند و در می یابند كه چه عواملی موجب  وضعیت عاطفی طرف مقابل آنها شده است
ب) در بهبود و حفظ روابط كودكان با همسن و سالان خود كمك میكند
ج) افراد كمتر در شرایطی قرار میگیرند تا رفتار غلطی را در برابر فرزندان خود پیش بگیرند.
د) مهارت های  ارتباطی بهتری را بروز داده و میتوانند بنحو موثرتری كودكان را آموزش، تشویق و ترغیب كنند، با مهربانی و ملاطفت بیشتر منازعات را عادلانه حل و فصل كنند.
مهارت های كودكان
كودكان دارای مهارت های ارتباطی شفاهی خوب در میان همسالان  خود محبوبتر و از دوستان بیشتری برخوردارند همچنین از سوی آموزگاران خود بعنوان افرادی به لحاظ اجتماعی موثرتر تلقی می شوند.
این نتایج حائز اهمیت هستند، صرف نظر از ارزش ماهوی آن، این مهارتهای ارتباطی در كودكان بیانگر موفقیت آكادمیك ، شخصی و حرفه ای آنها در آینده است.
به علاوه از آنجا كه این توانایی ها به كودكان كمك می كند  تا به پاداش های اجتماعی و زندگی پرمعناتری دست یابند ، كمتر دچار خلاء و یا عقب ماندگی شده و بالطبع نیازی به اقدامات و انگیزه بخشی مصنوعی ندارند.
از سوی دیگر، تحقیقات نشان داده است كودكانی كه در  حوزه ارتباطاتی دچار ضعف هستند، بطور جدی درگیر بزهكاریهای اجتماعی از جمله مواد مخدر و الكل میشوند.بنابراین باید درنظر داشت كه تاثیر گذاری اجتماعی قوی تر، نیاز به جبران كمبودها  از طریق رفتارهای انحرافی را در كودكان ازمیان برمیدارد.


مهارت های زناشویی
این تنها كودكان نیستند كه حساسیت و مهارت های ارتباطی برایشان مفید است، ارتباطات میتواند نتایج موثری را در زندگی زناشویی به ارمغان  آورد . البته ا فراد در روابط خود دست به اعمالی می زنند كه آنها را از یكدیگر جدا میكند ولی زمانیكه زوجین انگیزه سازگاری با یكدیگر را پیدا می كنند ، مهارت های ارتباطی شادمانی طرفین زندگی را افزایش می دهد.
تحقیقات در زمینه ارتباطات چندین مهارت وپروسه خاص را مشخص كرده اند كه در زندگی زناشویی مهم است كه از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره كرد:
الف) بنحوموثرتری اهداف و نیات خود را منتقل كنند تا شریك زندگیشان آنها را درك كند
ب) بدقت واكنش دیگران را در قبال تغییر و تحول در مضمون و ساختار پیامهای خود پیش بینی كنند
ج) نسبت به دیدگاه شریك زندگی خود به هنگام تفسیر پیامهایشان كاملا آگاهی پیدا كنند. جالب آنكه ، تحقیقات نشان میدهند نتایج بهینه در ازدواج زمانی محقق میشود كه دو طرف با سطح مهارت های ارتباطی خود سازگاری پیدا كرده و هم- طراز شوند.
در مواقعی كه یكی از طرفین فاقد چنین مهارت هایی باشد طرف دیگربر افزایش مهارت های او اثر گذار است چنانچه زوجین هر دو به لحاظ توانایی های ارتباطی قدرتمند یا ضعیف باشند از تطابق بالاتری برخوردار خواهند بود.
همچنین تحقیقات نشان داده است  كه زوجین با تواناییهای اندك علاوه بركارهای عملی برای سخن گفتن با یكدیگر ارزش قائل می شوند.


روابط سازمانی
مهارتهای ارتباطی پیچیده به طرق مختلف باعث كارآمدی بیشتر در محیط های كاری می شود. بسیاری از مهارت های ارزشمند در زمینه پرورش فرزندان و روابط زناشویی در زمینه كار و پیشه نیز موثراند.
به علاوه توانایی در ارائه  اطلاعات روشن، ترغیب دیگران بصورت اثرگذار، پاسخگویی به بازخورد دیگران به هنگام ارزیابی عملكرد و قاعده مند كردن و انگیزه بخشیدن به دیگران در محیط های كاری بسیار ارزشمند است.
افراد دارای این گونه مهارت ها به صورت كارآمدتری عملكرد دیگران را مدیریت كرده و در سلسله مراتب سازمانی سریعتر ترفیع پیدا می كنند.
برقراری ارتباط مناسب در محیط های كاری به افراد و گروه ها امكان می دهد تا موضوعات مورد بحث را تدوین و مورد بررسی قرار دهند ، این امر نتایج سازمانی موثرتری را بدنبال خواهد داشت . اگرمهارت های ارتباطی را با رهبری كارآمد مرتبط بدانیم چندان دور از ذهن نیست .
برای مثال ، تحقیقات نشان میدهند كه مدیران با ارائه دلایل منطقی مبنی بر فایده بخش نبودن تقاضاهای زیردستان به جای آنكه اظهار ناتوانی در اجابت تقاضاهای آنها كنند، از اعتبار بیشتری برخوردارمیشوند.-مثلا میگویند بالادستی ها دستانم را بسته اند...
تكنولوژی های جدید ارتباطی  ارتباطات شخصی وكاری را متحول كرده اند.
تحقیقات نشان داده اند كه چگونه اینترنت روشهای ارتباطی ما با یكدیگر را ضمن حفظ روابط شخصی و كاری متحول كرده است.
پژوهشگران و مردم در این زمینه نقطه نظرات خود را دارند. نگرانی اولیه این بود كه ایمیل، چت  رومها وسایر اشكال متن- اتكایی در تعامل و رابطه، توانایی های عادی و معمول ما را در جهت تشخیص فردیت وتوان ابراز خویش مختل خواهند كرد.
تحقیقات پیچیده تر دراین باره نشان داده اند كه افراد غالبا به همان میزان كه توانایی برقراری ارتباط بصورت Off-line را دارند ، قادربه تعامل با دیگران بصورت On-line هستند. برای مثال ، پژوهشگران اثبات كرده اند كه شناختن دیگری بصورت On-line نیاز به زمان بیشتری در مقایسه با گفتگوی رو در رو خواهد داشت.
اینكه آیا تعامل On-line بخشی ازپروژه ای بلندمدت است یا برخوردی كوتاه اما اثرگذار، بسته به این است كه آیا افراد نسبت به یكدیگرعلاقه نشان داده و تلاش خواهند كرد تا به معرفی بیشتر خود بپردازند یا خیر.
در كلاس های مجازی، دانش آموزانی كه حالت محوری پیدا می كنند،  افرادی هستند كه بیشترین پیام ها را ارسال و دریافت می كنند.
این افراد در گروه برجسته، و مورد پرسش واقع میشوند. چنانچه منابع و تكنولوژی های مورد استفاده این افراد مورد توجه سایر همكلاسی ها قرار گرفته ، افراد بیشتری در گروه به ارتباطات On-line متوسل خواهند شد. از تیمهای كاری گرفته تا گروه های سرگرمی وتفریح، ارتباطات خانوادگی، پیدا كردن دوستان تازه، افراد با بكارگیری اینترنت از توانایی ارتباطی قوی تری برخوردار خواهند شد. زمانی كه افراد یكدیگر را دوست داشتنی بیابند آنگاه یك سوم دوستیهای اینترنتی به تماسهای تلفنی، تبادل عكس و ملاقات می انجامد.
روابط خانوادگی: ارتباطات خانواده ها بدلیل تحولات تكنولوژیكی و سبك زندگی با ضرب آهنگ سریع تر ، تغییر كرده است. تكنولوژی به طور كلی و اینترنت به طور اخص از جمله عوامل این فرآیند است.
امروزه ساختارهای ارتباطاتی و سلسله مراتب در بسیاری از خانواده ها تغییر كرده اند چرا كه جوانان به اطلاعات و مهارت هایی دست پیدا میكنند كه برای كنارآمدن بادنیایی بسیار وسیعتر الزامی است حال آنكه والدین آنها براحتی قادر به وارد شدن به این دنیا نیستند.
نظارت والدین بر رسانه ها بواسطه اینترنت تضعیف شده است ، والدین نگرانی خود را نسبت به ایمنی كودك خود ابراز داشته و دلواپس موضوعاتی مانند پورنوگرافی ، خشونت و گویشهای غیر متعارف هستند.
از سوی دیگر، تكنولوژی های ارتباطاتی نوین در خانواده ها منافعی را نیز به همراه دارد؛ تعامل والدین شاغل با فرزندان و تعامل زوجین شاغل با یكدیگر به نحو روزافزونی وابسته به تكنولوژی است، چرا كه اعضای خانواده  از وسایل ارتباطی چون: ایمیل ، موبایل وسایر رسانه های جدید برا ی برقراری تماس و انتقال اطلاعات استفاده می كنند.
همچنین هركدام از طرفین طلاق كه نتوانسته حضانت فرزند خود را بدست آورد از طریق ایمیل براحتی ارتباطی موثر بافرزندش برقرار می كند- این مسئله، والدینی را كه مدت های مدید در سفر بوده و یا مدام در حال جابجایی هستند را نیز شامل می شود.
از آنجا كه اینترنت برای افراد بیشتری  مطرح  میشود ، اعضای خانواده دست به ایجاد وب-سایتهای خانوادگی بیشتری زده پیام های بیشتری ارسال می كنند، همچنین تاریخچه خانوادگی را جستجو كرده و عكسهای خانوادگی را با یكدیگر به مشاركت می گذارند در نتیجه، روابط خانوادگی گسترش یافته و جانشین مكالمه حضوری با دیگران می شود.
بسیاری از بستگان، پیام های متنی موبایل و اینترنت را جایگزین تماس های تلفنی با یكدیگر كرده اند. تحقیقات نشان داده است كه  زنان بطور اخص از پیامهای الكترونیكی برای حفظ پیوندهای خانوادگی استفاده بیشتری می كنند.
روابط كاری : درمحیط های كاری ، روش های بكارگیری اینترنت ، نسبت به روشهای سنتی ارتباطات مزایای بیشتری را بدنبال دارد .
زمانیكه افراد در تیم های كاری مجازی به همكاری با یكدیگر میپردازند ، اغلب روابط بهتری نسبت به آنچه كه درتعاملات off-line رخ میدهد، برقرار میكنند. چنانچه افراد بدنبال نقاط مشترك – در عوض تفاوتها - باشند، آنگاه طرفین غیر قابل رویت بجای سخن گفتن از صفحه كلید و انگشتان خود استفاده و تلاش بیشتری برای معرفی خود آنگونه كه مایلند، می كنند.
در نتیجه روابطی را پایه ریزی میكنند كه بیش از حد انتظار در قالب سنتی اش، محبت آمیز و نوید بخش است. در فضاهای حرفه ای ، این ابعاد باعث كارآیی بیشتری میشود چرا كه از منابع الكترونیكی بیشتری استفاده می شود .
هر چند كه بطور غریزی ترجیح میدهیم یكدیگر را دیده و صدای طرف مقابل را بشنویم ، مع الذالك تحقیقات نشان داده اند، صبوری و كار در شرایط غیر دیداری نتیجه بخش تر است در واقع ، یك آزمایش تازه نشان می دهد كه افراد به هنگام آشنا شدن بصورت On-line بدون دیدن عكس یكدیگر در بلندمدت نسبت به افرادیكه عكس های خود را بصورت On-line به یكدیگر نشان داده اند از روابط بهتر وعمیق تری برخوردار خواهند شد.
اطلاعات پزشكی و پشتیبانی:افراد همچنین از اینترنت استفاده میكنند تا درباره سلامتی ، بهداشت روانی و علائق مربوط به سبك زندگی به نحوی با یكدیگر تبادل اطلاعات كنند و همین امر موجب تغییر روابط شخصی و حرفه ای شده است.
به طو رسنتی ، اكثر افراد وارد حلقه های كوچكی از دوستان و اعضای خانواده می شوند تا درباره سلامتی و امور پزشكی و بهداشتی با آنها مشورت كنند و غالبا بدلیل وابستگی های عاطفی دچار سراسیمگی و ناراحتی می شوند.
از این رو گروه های یاری رسانی از طریق اینترنت راهنمایی های ۲۴ ساعته در طول هفته را به كاربران ارائه می كنند.
جدای از اطلاعات رسمی از ناحیه وب سایت های مراكز پزشكی-درمانی كاربران اینترنت از یكدیگر سوال كرده و هزاران موضوع  را با یكدیگر به مباحثه گذاشته و در زمینه اثرات جانبی داروها و بسیاری مطالب دیگر تبادل اطلاعات می كنند.
مهمترین نكته در این رابطه آن است كه كاربران درمییابند از نظر عاطفی و تگرانیهای ناشی از بیماری ، تنها نبوده  بلكه افراد بسیاری به مانند آنها با مسئله برخورد كرده وبه آنها توجه نشان می دهند.
در هر صورت بسیاری ناشناس ماندن را ترجیح می دهند چرا كه افراد بیمار می توانند فارغ از هرگونه واهمه و نسبت های ناروای اجتماعی از تخصص و تجارب  یكدیگر بهره مند شوند.
علاوه بر این تحقیقات نشان داده است، اینترنت پشتیبانی اجتماعی را از طریق نگارش متحول ساخته است.
كاربران دچار مشكلات عاطفی یا خجالتی میتوانند خود را بهتر اظهار كنند، بهتر درك شوند و از طریق ارسال پیام به یك گروه الكترونیكی با حداقل تلاش و كوشش به نتایج مفیدتریدست پیدا كنند. عموما" افراد بصورت Off-line و On-line بدنبال كسانی هستند كه برا ی حل مشكلات شان پشتیبانی بهینه ای فراهم كنند.


پرداختن به مباحث جاری با متغیرهای تكنولوژیكی
حال باید دید پژوهشگران در حوزه ارتباطات چگونه با تعامل On-line روبرو میشوند ؟ تكنولوژی های ارتباطاتی واطلاع رسانی جدید به نحو متمایزی موثر هستند، چرا كه بر مبانی و بنیان های پویای ارتباطات تغییرات و محدودیتهایی را تحمیل میكنند. آنچه كه در اینجا بطوراخص موضوعیت پیدا میكند مفهوم قابلیت تعامل است. تكنولوژی های ارتباطاتی جدید تا آنجا جنبه تعاملی دارند كه پروسه های ذیل را امكان پذیر كنند.
تعامل" بختامدی" یا تصادفی كه طی آن گفتمان یك طرف به طرف دیگر بستگی داشته و تنها در پاسخ به طرف مقابل ارائه میشود ؛ "تغییر شكل"  به گونه ای كه وجود بازخورد امكان تطبیق یافتن و تكامل را میدهد ؛ "همزمان بودن" كه بواسطه آن ارتباطات بدون تاخیر در زمان واقعی صورت میگیرد و" مشاركت" در موقعیتی كه طرفین یعنی ارسال كنندگان و دریافت كنندگان پیام بجای آنكه صرفا" بیننده باشند، فعال هستند .
این ارتباطات همچنین تا آنجا تعاملی هستند كه جنبه فردی و درگیر كننده پیدا كرده و ایجاد احساس تعلق و شباهت میكنند. تحقیقات در این زمینه نشان می دهد سیستم های خاصی كه پاسخ های غیرتصادفی به تفحصات جستجوگرانه می دهند، ابزارهایی كه افراد در جایگاه ناظر یا كمین كننده قرار می دهند و سیستم هایی كه با توانایی خلق وایجاد مكالمات هماهنگ شده وروان تداخل می كنند منجر به خدشه دار شدن انتظارات از اعمال ارتباطی و سلب اعتماد كاربران می شوند.
در هر صورت تغییرات در این خصوصیات هر كدام جایگاه خود را دارند. آنها كمك میكنند تا عدم وابستگی لازم برای تمركز روی كار كاربران فراهم شده و آنها بتوانند اطلاعات مهم و حیاتی را بررسی كنند.
چنین بنظر میرسد كه هر چه افراد كمتر درگیر گفتگو با یكدیگر شوند احتمال تشخیص فریبكاری از سوی طرف مقابل بیشتر می شود.
برخلاف نظر اكثریت افراد در این زمینه ، تعامل On-line باعث میشود تا امكان مورد تمسخر واقع شدن در مقایسه با گفتگوی حضوری بمراتب كمتر شود چرا كه اشارات غیر كلامی كمتری در اختیار افراد قرار می گیرد. همچنین در این نوع از تعامل،  افراد دروغگو، كمتر می توانند با پاسخ های دریافت كننده انطباق یافته و باعث شوند تا سوء ظنی نسبت به آنها پیدا شود. 

منبع:
http://www.natcom.org/research/monograph.pdf
مركز تحقيقات و ممطالعات روزنامه همشهري


نام
پست الکترونيک
پيام شما