آمار بازدید سایت
کاربران آنلاين: ۱
بازديد امروز: ۱۸
بازديد روز قبل: ۲۳۱
بازديد هفته: ۲۷۶۶
بازديد ماه: ۷۰۲۱
بازديد کل: ۶۲۸۱۸۴۴
آي پي: ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱۸۷
مشروح مذاكرات مجلس > مشروح مذاكرات قانون مدني > ۱۳۸۷/۰۸/۰۸
۴۶۰ بازدید
 
   

مبحث چهاردهم . قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی


مصوب  ۲/۷/۱۳۸۵  ۱


دوره هفتم- سال سوم                                                                شماره چاپ ۱۳۴۸
تاریخ چاپ ۱۰/۳/۱۳۸۵                                                             شماره دفتر ثبت  ۵۵۰


گفتار اول . متن طرح
یك فوریتی
طرح  اصلاح  بندهای ۴، ۵ و ۶ ماده ۹۷۶ قانون مدنی و الحاق یك تبصره به آن یك فوریت این طرح در جلسه علنى روز چهارشنبه مورخ ۱۰/۳/۱۳۸۵ به تصویب رسید.


كمیسیون های ارجاعی:
- اصلی: قضائی و حقوقی
- فرعی: امنیت ملی و سیاست خارجی


باسمه تعالی
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
با توجه به اینكه در طول سال های گذشته شرایط خاص زمانی و مهاجرت اتباع كشورهای بیگانه به كشور، زمینه ازدواج مرد آن خارجی با زنان ایرانی و تولد فرزندانی در ایران را فراهم نموده است كه در حال حاضر این فرزندان به لحاظ هویتى بلاتكلیف بوده و از لحاظ معیشتى خود و مادرانشان دارای مشكلاتی می باشند و نظر به اینكه برخی ابهامات در ماده۹۷۶ قانون مدنی منجر به برداشت های متفاوت از آن گردیده است و از انجا كه حل این مشكل نباید منجر به اختلال در نظم مواد قانون مدنی در مورد تابعیت گردد لذا طرح زیر با قید یك فوریت تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی می گردد.محمد دهقان- موسی قربانی- حاجی بابایی- نفیسه فیاض بخش- لاله افتخاری- اخوان بیطرف- حسین فدایی- سید كاظم دلخوش- سید قباد مرتضوی- پرویز سروری- علی عسكری- عشرت شایق- فاطمه رهبر- هاجر تحریری - حمید بهرامی احمدی- حسین سبحانی نیا- سید فضل ا... موسوی- محمد حسین فرهنگی


طرح  اصلاح  بندهای ۴، ۵ و ۶ ماده ۹۷۶ قانون مدنی و الحاق یك تبصره به آن
ماده واحده. بند های۴ ،۵ و۶ ماده۹۷۶  قانون مدنی به شرح زیر اصلاح و یك تبصره به عنوان تبصره۲ به این ماده الحاق می شود:
۴. كسانی كه در ایران از مادر ایرانی و پدر خارجی متولد شده اند   مشروط بر اینكه پدر آنان دارای پروانه اقامت معتبر بوده و ازدواج آنان بر طبق ماده۱۰۶۰ این قانون به ثبت رسیده باشد.


۰۵ افرادی كه در ایران از پدر و مادر خارجی متولد شده و تا پایان سن هجده سال تمام با پروانه اقامت معتبر در ایران مقیم بوده و بلافاصله پس از آن حداقل یك سال دیگر هم در ایران اقامت كرده باشند و قبل از رسیدن به سن ۲۰ سال تمام اقدام به اخذ شناسنامه نمایند و الا قبول شدن آنها به تابعیت ایران بر طبق مقررات مربوط به تحصیل تابعیت است.

۶. هر زن تبعه خارجی كه شوهر ایرانی اختیار كند مشروط بر اینكه از او صاحب فرزند شود یا دو سال از تاریخ ازدواج وی گذشته باشد.
تبصره. فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی و پدران خارجی كه از تاریخ ۱/۱/۱۳۵۸ تا تاریخ تصویب این قانون در ایران متولد شده اند   پس از رسیدن به سن هجده سال تمام با اعلام رد تابعیت غیر ایرانی و تقاضای تابعیت، ایرانی محسوب می شوند. افراد مذكور قبل از رسیدن به سن هجده سال نیز از كلیه امكانات معیشتى، آموزشی و تربیتى، بهداشتى  و درمانی و بیمه خدمات درمانی برخوردار می باشند.


ماده ۹۷۶ قانون مدنی مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۱۳ ۲
ماده ۰۹۷۶ اشخاص ذیل تبعه ایران محسوب می شوند:
۱. كلیه ساكنین ایران به استثنای اشخاصی كه تبعیت خارجی آنها مسلم باشد. تبعیت خارجی كسانی مسلم است كه مدارك تابعیت آنها مورد اعتراض دولت ایران نباشد.
۲. كسانی كه پدر آنها ایرانی است اعم از
اینكه در ایران یا در خارجه متولد شده باشند.
۳. كسانی كه در ایران متولد شده و پدر و مادر آنان غیر معلوم باشد.
۴. كسانی كه در ایران از پدر و مادر خارجی كه یكی از آنها در ایران متولد شده به وجود آمده اند  .
۵. كسانی كه در ایران از پدری كه تبعه
خارجه است به وجود آمده و بلافاصله پس از رسیدن به سن هجده سال تمام لااقل یك سال دیگر در ایران اقامت كرده باشند والا قبول شدن آنها به تابعیت ایران بر طبق مقرراتی خواهد بود كه مطابق قانون برای تحصیل تابعیت ایران مقرر است.
۶. هر زن تبعه خارجی كه شوهر ایرانی اختیار كند.
۷. هر تبعه خارجی كه تابعیت ایران را تحصیل كرده باشد.
تبصره. اطفال متولد از نمایندگان سیاسی و قنسوفى خارجه مشمول فقره ۴ و ۵ نخواهند بود.


 

گفتار دوم. مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی در مورد اعلام وصول طرح اصلاح بندهای ۴،۵،۶


مندرج در روزنامه رسمی شماره ۱۷۸۷۰ مورخ ۱۴/۴/۱۳۸۵
دوره هفتم. اجلاسیه سوم
صورت مشروح مذاكرات جلسه علنى روز چهارشنبه دهم خرداد ماه ۱۳۸۵
جلسه ۲۲۶ ۱۱ اعثم وصول طرح  اصلاح  بندهای ۴، ۵ و ۶ ماده ۹۷۶ قانون مدنی و الحاق یك تبصره به آن با قید یك فوریت و تصویب فوریت آن
رئیس. دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشى حاج بابایی. درخواست یك فوریت برای طرح اصلاح بندهای۴ ،۵ و۶ ماده۹۷۶ قانون مدنی و الحاق یك تبصره به آن شده است. یكی از طراحان محترم صحبت بفرمایند.
رئیس. آقای دهقان بفرمایید.
محمد دهقانی نقندر. بسم الله الرحمن الرحیم
همكاران عزیز  یكی از مواردی كه تا الان در این ۲۰ ماهه گذشته مجلس پیگیری می كرده و دنبال حل مشكل بوده مسأله فرزندان متولد از مادران ایرانی بوده. تعدادی از نمایندگان محترم در گذشته طرحی داده بودند و همزمان لایحه ای هم از سوی دولت به كمیسیون رسیده بود. كمیسیون به خاطر وجود لایحه از تصویب طرح خودداری كرد و طرح در صحن علنى مجلس رد شد. ما روی لایحه چندین جلسه هم نشسته و كار كرده بودیم، لایحه مربوط به تابعیت. عزیزان  عنایت كنند بحث تابعیت فرزندان متولد از زنان ایرانی است، من خواهش می كنم عنایت كنند.
در این مورد روی لایحه با كارشناسان مختلف از وزارتخانه های خارجه، كشور، اطلاعات و مدیر آن اتباع خارجی نیروی انتظامی نشستیم كار كردیم، كار كارشناسی آماده شد، تا آن موقع لایحه هم در دستور كار مجلس قرار گرفت، روزی كه قرار بود كلیات لایحه را مورد بحث قرار دهیم، دولت لایحه خودش را استرداد كرد. ما به خاطر اینكه به هرحال اگر می خواستیم آن طرحی را كه قبلأ پیگیری كرده بودیم... روی لایحه هم كار كرده بودیم، كار كارشناسی پخته ای هم انجام  شده بود، اگر می خواستیم این را به صورت عادی بدهیم، طبیعتأ ممكن بود یك سال، دو سال طول بكشد و این موضوع به عمر این مجلس دست ندهد و این موضوع در مجلس هفتم نتواند   حل شود.
لذا همانچه كه در كمیته كارشناسی كمیسیون قضائی و حقوقی روی آن كار كرده بودیم، خلاصه ای از آن را البته در این طرح آوردیم به صورت فوریتى مطرح كردیم كه فوریت آن را عزیزان  رأی بدهند و با توجه به اینكه كار كارشناسی خوبی هم روی این انجام  شده، آن شاه اللة در كمیسیون هم دوباره در بین اعضای محترم كمیسیون و با استفاده از نظرات سایر نمایندگان محترم بتوانیم این طرح را پخته ترش هم كنیم و آن شاه اللة زودتر این مشكل حل شود.
آنچه كه در این طرح آمده در واقع۳ تا پیام دارد. اولین پیام آن این است كه برای آینده در واقع با توجه به ابهامی كه تا الان در قانون داشتیم و از این ابهام سیه استفاده هایی هم شده، ما برای آینده جلو این ابهام را گرفته ایم و افراد بیگانه ای كه بخواهند وارد كشور شوند، اینها قطعأ باید با رعایت ماده۱۰۶۰ قانون مدنی یعنى با اجازه دولت فقط حق دارند با زنان ایرانی ازدواج كنند. لذا از تاریخ تصویب این طرح اگر تصویب شود ، ما برای آینده مشكلی را كاملأ شفاف و حل كرده ایم كه كسی نتواند   در آینده سیه استفاده كند. نسبت به گذشته به هرحال ما با یك واقعیت موجود و با یك واقعیت عینى مواجه هستیم، برای آنها در تبصره۲ كه پیشنهاد الحاق آن را به ماده۷۶ داده ایم و طرح آن را مطرح كرده ایم، در انجا ما در نظر گرفته ایم كسانی كه از مادر ایرانی متولد شده اند   از همه امكانات معیشتى، تربیتى، آموزشی تا قبل از رسیدن به سن۱۸ سال برخوردار شوند، اما اعطای تابعیت به آنها معلق می شود تا زمانی كه اینها به سن۱۸ سال برسند كه در واقع خود آنها تشخیص بدهند بعد از سن رشد كه آیا اینها می خواهند تابعیت پدر خارجی خودشان را بپذیرند یا تابعیت مادر ایرانی خودشان را ندیمی. تذكر د ارم.
رئیس. آقای دهقان ببخشید آقای ندیمی راجع به همین موضوع است؟
ندیمی. خیر
دهقانی نقندر. با توجه به اینكه فوریت این... معمولأ طرح هایی كه به صورت فوریتى می آید یكی به خاطر این است كه مشكلی وجود دارد، یكی هم به خاطر این است كه به هرحال كار برای نمایندگان روشن است. چون ما موضوع را قبلأ كارشناسی كرده ایم و نیازی به گذرات وقت برای اعمال كارشناسی به اندازه زیاد نداریم، لذا ما فوریت این را از این جهت ۳ كاملأ موجه می دانیم، از جهت دیگر هم كه به هر حال ما با یك مشكلی در كشور مواجه هستیم و الان تعدادی از افرادی كه پدر و مادر آنها خارجی هستند، اینها هم به توقعى اینكه بتوانند روزی ایرانی شوند در كشور مانده اند و كشور را ترك نمی كنند، درحالی كه ما در این طرح به دنبال این هستیم كه فرزندان متولد از مادران ایرانی در گذشته مشكل اینها به شكل كارشناسانه حل شود، اما فرزندان متولد از پدر و مادر خارجی اینها  متوقع نباشند و پدر و مادرهای خارجی اینجا در واقع به امید اینكه روزی بشود مشكل آنان را حل كرد همچنان  بلاتكلیف نباشند و اینها بروند خانه های خودشان و به كشور خودشان باز گردند، با توجه به اینكه مشكل كشور خودشان حل شده.
لذا برای تعیین تكلیف واقعأ این موضوع اولویت و فوریت دارد. خواهش می كنیم كه دوستان به فوریت این طرح رأی بدهند.
رئیس. تشكر می كنم، اگر مخالفی برای فوریت هست، اعلام بفرمایید.
منشى قربانى. مخالف اول آقای بزرگیان هستند، مخالف دوم آقای محمود رضا حسنوند و سوم هم آقای سلیمانی.
ندیمی. تذكر د ارم.
رئیس. آقای ندیمی الان ما فقط تذكری می پذیریم كه به این دستور مربوط باشد، اگر به این دستور مربوط نیست بگذارید برای بعد.
منشى قربانى. آقای سلیمانی بفرمایید.
حسن سلیمانی. بسم الله الرحمن الرحیم
مطالبى كه جناب آقای دهقانی برای فوریت امر بیات كردند رد و استرداد لایحه بود و انجام  كار كارشناسی كه روی طرح انجام  گرفته، اگر كار كارشناسی روی طرح انجام  گرفته، در كمیسیون مطرح است، انجام  بگیرد، در كمیسیون تصویب بشود، تقاضای قسمت تبصره۲ ماده۱۰۲ با۵۰ نفر بكنیم، خارج از نوبت رسیدگی كنیم، فوریت برای چه؟ اگر نه جهات بعدی بود كه بیات كردید برای رفع ابهام و رسیدگی به یك واقعیت عینى یا در نظر گرفتن یك نیاز كه الان مشكلاتی وجود دارد و نگفتید این مشكلات از چه وقتى ایجاد شده است و ابهام چیست! می خواهید ماده۱۰۶۰ قانون مدنی را حاكم كنید؟ اینكه بوده و هست! مگر در زمانی كه این عزیزان  این اتفاق را داشتند و این ازدواج را كردند ماده ۱۰۶۰ حاكم نبوده است؟ مگر الان شما می خواهید دولت را مكلف به دادن اجازه بكنید؟ به جای اینكه ما بررسی كنیم چرا ماده۱۰۶۰ را نقض كردند و چرا این اتفاقات افتاده و چرا با۱۵ ، ۲۰ سال رسیدگی نشده، ما مرتبأ می آییم قوانین و اوامری كه وجود د ارد و نقض می شود، به نقض كننده آن پاداش می دهیم می گوییم حالا نقض كردید، بیا ما آن را قانونی كنیم مثل كاری كه برای زمین های مستحدثه می خواستیم انجام  بدهیم. اینجا هم۲۰  سال كار انجام  گرفته، حق نداشته است ازدواج كند برخلاف قانون ازدواج كرده، صاحب فرزند شده، دولت دخالت نكرده، مسئولین مملكتی مربوط دخالت نكرده اند ، الان ما می خواهیم بگوییم آقا نتیجه تعلل كار شما را مجلس باید با افزایش جمعیت تكافو و جبران كند، این چه فوریتى دارد، چرا این۲۰  سال فوریت نداشته است؟! بنابراین مطلبى در فوریت نگفتند، در ضرورت نگفتند، در حل مشكل و ابهام هم چیزی وجود ندارد، اجازه بدهید طرح عادی انجا رسیدگی بشود، آن شاه اللة با ۵۰ نفر تقاضای اولویت بكنیم مطلب حل می شود.
منشى قربانى. مو افق آقای گر امی مقدم... آقای عباسی... آقای ندیمی هستند.
رئیس. آن تذكرتان را هم ضمن همین صحبت بفرمایید. ایرج ندیمی. بسم الله الرحمن الرحیم
تذكر من كه شما اشاره كردید آقای دكتر حداد عادل اول تبریك عرض می كنیم، انتخاب مجدد جناب عالی و همه عزیزان  را... آیین نامه حاكم بر روابط شما و ما است، طرحی را كه سلب یك فوریت بود، جناب آقای دلخوش، بنده، آقای حق شناس، آقای ثروتی و دیگر آن تهیه كردیم. آقای دلخوش به آقای حاجی بابایی مطرح كرد كه آقا من می خواهم صحبت كنم، بنده هم به عنوان اینكه این بحث اهمیت دارد، در موافقت می خواستیم كه این بحث مطرح بشود، خوشحالیم كه این بحث مطرح شد و رأی آورد. اما واقعأ هیات رئیسه محترم باید توجه داشته باشند، طرح صاحب دارد، صاحب آن اعلام موجودیت كرد. ما حق نداریم تحت عناوین رأی یا دوستى یا هر عنوان دیگری این امر را به دیگری واگذار كنیم. بنابراین من به جهت آیین نامه این را عرض كردم.
اما در مورد موافقت، دوستان ببینید این یك بار مطرح شد، انجا شما قول دادید یا قول گرفته شد كه این بحث تحت عنوان لایحه مطرح بشود، یعنى انكه بالاخره تكلیف این جماعت و جمع معلوم بشود كه آیا از نظر هویت، از نظر شناسنامه، از نظر مسایل دیگر ما چگونه با اینها رفتار كنیم؟ طبیعی است كه اولأ به جهت آن قولی كه پیشتر دادیم، از باب   والموفون بعهدهم اذا عاهدوا ثانیأ به لحاظ اهمیت این موضوع، البته موافقان و مخالفان میتوانند در مباحث بعدی مطرح كنند، خوب بعضی ها معتقدند كه جمعیت زیاد می شود، بعضی دیگر نظر دیگری دارند ولی برای ما مهم این است كه در ایران هیچكس بی شناسنامه نگردد، هیچكس بی هویت نباشد. مفاسد و مسایل و بزهكاری و ماتند آن امكان پیدا نكند. بنابراین من از باب اینكه دوستان كاملأ با توجه به بحث هایی كه در گذشته تحت عنوان طرح داشتیم، استحضار دارند و می د انند موضوع چیست، خواهش می كنم به این فوریت رأی بدهید، چرا كه به هر صورت تعیین تكلیف جمعی كه در ایران زندگی می كنند، اما از جهت شرایط هویت و ماتند آن قابل شناسایی نیستند یا از جهت امكان بروز خطاء آنها زمینه بیشتری دارند، حداقل آن، این است كه جامعه آنها را به تحویل و رسمیت نمی گیرد، تعیین تكلیف بشود. بنابراین من به لحاظ اهمیت این موضوع خواهش می كنم به آن رأی بدهید.
رئیس. آقای حاجی بابایی بر ای رأی گیری قرائت بفرمایید. حضار را به من اعلام كنید.
منشى حاجى بابایى. یك فوریت طرح اصلاح بندهای ۴ ،۵ و۶ ماده۹۷۶ قانون مدنی و الحاق یك تبصره به آن مطرح است.
رئیس. حضار ۲۱۴ نفر، نمایندگان محترم اعلام رأی بفرمایید. پایان رأی گیری را اعلام می كنم، با ۱۲۵ رأی تصویب شد.



گفتار سوم . مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی در مورد تقاضای برسی طرح اصلاح بندهای


مندرج در روزنامه رسمی شماره ۱۷۸۹۴ مورخ ۱۱/۵/۱۳۸۵
دوره هفتم .اجلاسیه سوم
صورت مشروح مذاكرات جلسه علنى روز چهارشنبه بیست و یكم تیر ماه ۱۳۸۵
جلسه ۲۳۸
۸. رد تقاضای بررسی طرح  اصلاح  بندهای ۴، ۵ و ۶ ماده ۹۷۶ قانون مدنی و الحاق یك تبصره به آن طبق اصل ۸۵ قانون اساسی
رئیس. دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشى حاجى بابایى. دستور بعد هم در رابطه با طرح اصلاح بندهای۴ ،۵ و۶ ماده۹۷۶  قانون مدنی و الحاق یك تبصره به آن است. اگر كسی به عنوان پیشنهاد صحبت نمی كند مخالف صحبت كند، مخالف را دعوت بفرمایید.
منشی محمد صادقی. مخالف جناب آقای سیدجلال حسینى هستند، بفرمایید.
سید جلال حسینى. بسم الله الرحمن الرحیم
همكاران عنایت داشته باشند هشتاد و پنجی كردن اصلاح قانون تابعیت از انجایی كه بحث بسیار مهم و مبسوطی را می طلبد و عواید، عواقب و پیامدهای بسیار منفی را برای كشور به لحاظ تشدید مهاجرت در صورت تصویب به كشور و نقض مفاد ماده۹۸۲  قانون مدنی كه اتباع خارجی در صورت حتى تحصیل تابعیت نمی توانند پست های كلیدی، سیاسی، امنیتى، اجتماعی و انتظامی در كشور را به عهده بگیرند در صورت تصویب، ناقض این مواردی خواهد بود و از لحاظ اینكه اگر بحث، بحث ضرورت است چون فوریت این طرح در مجلس به تصویب رسیده پس در وقت كارشناسی خودش به شیوه عادی كه می تواند   در اولویت برنامه كاری كمیسیون ذی ربط قرار بگیرد، پس نگرانی اطاله شدن رسیدگی مراحل تصویب این طرح منتفی می شود و نیازی به هشتاد و پنجی شدن این طرح حال به نظر نمی رسد.
چون از طرفی هم قانون تابعیت تغییراتی می خواهد در آن ایجاد بشود، بحث بسیار مهمی است و نیاز به اخذ كارشناسی دولت و وزارت امور خارجه هم هست كه همه ابعاد آن را در نظر بگیرند و از طرفی هم نمی شود قانون تابعیت را چون قانون مهمی است به صورت آزمایشی و بلاتكلیفی اتباع خارجه، چه آنهایی كه می خواهند تحصیل تابعیت بگیرند، چه آنهایی كه به هرحال تابعیت گرفته اند   و مواردی كه اشاره شده می شود حدود از۲۵۰ تا ۱ میلیون نفر به جمعیت كشور اضافه بكند، نیاز به كار كارشناسی مبسوطی است، اجازه بدهیم با توجه به اینكه فوریت آن به تصویب رسیده و موضوع هم موضوع مهمی است، تغییر در قانون تابعیت كشور جمهوری اسلامی ایران است، تقاضای من از همكاران این است كه به هشتاد و پنجی شدن این طرح رأی ندهند. والسلام منشی محمد صادقی. موافق جناب آقای ندیمی هستند ندیمی- صحبت نمی كنم صحبت نمی كنید! آقای عباسی عباسی- صحبت نمی كنم شما هم صحبت نمی كنید! آقای شافعی؟ آقای كلهر؟ آقای رسولی نژاد؟ آقای پاپی؟ آقای یوسفیان آقای مرحبا شما صحبت می كنید؟ بفرمایید.
شاپور مرحبا. بسم الله الرحمن الرحیم
همكاران محترم مسبوق هستند كه ازدواج مرد آن خارجی با زنان ایرانی موجب این شده است كه فرزندانی از اینها بی هویت و بلاتكلیف باشند. ما می پذیریم عده ای خواسته یا ناخواسته با این مشكلات روبرو هستند و خود دولت و مجلس باید این مشكلات لاینحل را حل كند و در واقع به این صورت رها كردن هم به ضرر نظام ما است و هم اینكه این عده تكلیف خودشان را باید بدانند و مشكلات اینها باید حل شود.
ما یك مطلب داریم، مطلب این است كه آیا ما بیاییم بدون كارشناسی، بدون اینكه در كمیسیون بررسی شود، بیاییم۳۰۰ هزار نفر را بدون مطالعه به كشور و به جمعیت خودمان اضافه كنیم و به اینها تابعیت بدهیم كه در واقع ما باید برای این افراد اقامت صادر كنیم، نه تابعیت كه صدور این تابعیت هم بار مالی برای كشور ما دارد، هم امنیتى دارد، هم به تعداد جمعیت خودمان اضافه می كنیم، هم احتمال ورود آینده اینها به دستگاههای دولتى ما خواهد بود. بنابراین این نیاز به بررسی بیشتر است. ما می خواهیم به یك عده ای نزدیك به حدود ۳۰۰  هزار نفر تابعیت بدهیم. این نیاز به بررسی بیشتری است و ما می خواهیم قانونی را تصویب كنیم، باید مطالعه كنیم، آینده آن را بررسی كنیم، نقطه نظرات كارشناسی را بگیریم. علی هذا اگر چنانچه در كمیسیون تمام جوانب این
با نظر وزارت امور خارجه، كارشناسان و همكاران محترم بررسی بیشتری شود كه ما به اینها اقامت بدهیم بهتر از تابعیت است، به نظر من اگر این به كمیسیون برگردد خیلی بهتر است.
منشی محمد صادقی. مخالف آقای دكتر دهقان هستند، بفرمایید.
محمد دهقانی نقندر. بسم الله الرحمن الرحیم
من خواهش می كنم دوستان توجه كنند، ماهیت این طرحی كه ارایه شده و فوریت آن هم در مجلس به تصویب رسیده خیلی مهم است. ماهیت، ماهیت تابعیت است. تابعیت یك امر حاكمیتى است كه در احوال شخصیه انسان ها تأثیر مستقیم می گذارد. تابعیت را نمی شود به صورت آزمایشی نسبت به آن قانون وضع كرد. تكلیف دایمی افراد را نمی شود به صورت آزمایشی بگوییم۵ سال،۴ سال بیای ید شما در این مورد قاعده وضع كنید. لذا ضمن آن مواردی كه قبلأ گفتم، به خاطر اینكه وقت مجلس گرفته نشود كه اصلأ بحث ضروری بود، بحث مواردی كه در قانون اساسی بر آن تأكید شده، بحث آزمایشی بودن، بحث اینكه اصلأ ما فوریت این را تصویب كردیم، اینكه فوریت آن تصویب شده، در كمیسیون هم در كمیته تمام شده،
یكشنبه هفته آینده هم در دستور جلسه كمیسیون است كه آن شاه اللة در كمیسیون هم تصویب می شود، حالا ما بیاییم الان یك وقت بگذاریم و یك وقت دوباره برویم در كمیسیون، بعد باز یك زمانی بیاییم در مجلس و روی آزمایشی بودن آن حرف بزنیم، ضمن اینكه یك موضوعی را كه عزیزان  حتمأ باید به آن توجه كنند این است هر موضوعی را كه شما به عنوان اصل۸۵ پذیرفتید، یعنى دست كمیسیون در سلب موضوع دیگر بسته است. از مفهوم قانون اساسی و از قانون آیین نامه داخلی مجلس اینطور برمی آید كه شما كلیات یك امری را پذیرفته اید حالا می خواهید به كمیسیون بفرستید كه چگونگی آن را تنظیم كند درحالی كه ممكن است واقعأ اراده شما هم الان این نباشد.
بنابراین من خواهش می كنم كه به این هم بعنوان اصل۸۵ رأى ندهید، فوریت این تصویب شده، یكشنبه در دستور كار كمیسیون است و بعد هم ظرف مدت خود كه خارج از نوبت بود باید بیاید، تكلیف مردم مشخص بشود، نه به صورت آزمایشی. لذا من خواهش می كنم عزیزان ، هم به خاطر وضعیت شكلی، هم به خاطر وضعیت ماهوی این طرح به اصل هشتاد و پنجی شدن این رأی ندهند.
منشی محمد صادقی. مو افق آقای میرمراد زهی هستند، بفرمایید.
هدایت الله میرمراد زهی. بسم الله ا لرحمن ا لرحیم
عزیزان  توجه داشته باشند، شما ببینید در استان های مرزی تعدادی از زن ها هستند كه مردهای خارجی با ویزا به استان های مرزی داخل كشورمان مراجعه كرده اند و زن های ایرانی را به صورت رسمی رئیس. آقای میرمرادزهی یك لحظه تأمل بفرمایید، كسی از مجلس خارج نشود، چون عده ای از نمایندگان به مناسبت سفر رئیس جمهور به آذربایجان تشریف برده اند  و بعضی ها هم در مأموریت های دیگر هستند، نصاب ما شكننده است. از نمایندگان خواهش می كنم در مجلس تشریف داشته باشند. آقای میرمرادزهی ادامه بدهید.


میرمرادزهی. خدمت همكاران عزیز عرض كردم، مردمانی هستند در استان های مرزی كه در استان ها مراجعه كرده اند و تابعیت را گرفته اند  . الان هم از این استان ها به صورت رسمی ازدواج كرده اند و حاصل ازدواج آنها تعدادی از بچه ها هستند كه خودشان را ایرانی حساب می كنند، مادرشان ایرانی است، پدرشان ایرانی است و شوراهای تأمین آن منطقه آنها را می شناسند، اما به نمایندگانی مراجعه كرده اند و به آنها گفته اند   كه تكلیف ما باید روشن شود. در گذشته طبق فرمایشات آقای دكتر دهقان، كلیات مصوب شده، ما باید تكلیف این افراد را مشخص كنیم. به ما در تهران  مراجعه می كنند، بچه های زیادی هستند كه سنشان به سن مدرسه و حتى بالاتر رسیده ولی متأسفانه در مدارس و در فضاهای آموزشی از تحصیل و از امكانات ایرانی محروم هستند. انتظار من از همكاران عزیز این است كه با توجه به وضعیتى كه ما در كشور ایران داریم، آنچه كه ما تابعیت را پذیرفتیم باید تكلیف دایمی آنها مشخص شود تا بچه های اینها بتوانند از امكانات ایرانی استفاده كنند.
منشی حاجی بابایی. آقای رئیس رأی گیری كنیم. طرح اصلاح بندهای۴ ،۵ و۶ ماده۹۷۶  قانون مدنی و الحاق یك تبصره به آن برای هشتاد و پنجی شدن مطرح است.
رئیس. حضار ۱۹۴ نفر، دوستان اعلام رأی بفرمایید. پایان رأی گیری را اعلام می كنم، تصویب نشد.




گفتار چهارم . پیشنهادات


دوره هفتم- سال سوم                                                            شماره چاپ ۱۴۶۱
                                                                                        شماره سابقه  چاپ ۱۳۴۸
 تاریخ چاپ ۱۱/۶/۱۳۸۵                                                           شماره دفتر ثبت  ۵۵۰

پیشنهادها در مورد طرح  یك فوریتی اصلاح  بندهای ۴، ۵ و ۶ ماده ۹۷۶ قانون مدنی و الحاق یك تبصره به ان
- متن ذیل جایگزین بند۴ گردد:
  از تاریخ تصویب این قانون كسانی كه در اثر ازدواج قانونی زن ایرانی با مرد خارجی یا زن و مرد خارجی كه یكی از آنها در ایران به دنیا آمده متولد شوند پس از رسیدن به سن هجده سال تمام در صورت ارائه تقاضا و رد تابعیت خارجی، ایرانی محسوب می شوند.
محمد دهقان. نفیسه فیاض بخش
- متن ذیل جایگزین تبصره ماده واحده گردد:
تبصره. فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی كه از تاریخ ۱/۱/۱۳۵۸ تا یك سال پس از تصویب این قانون در ایران متولد شده یا می شوند در صورت رسیدن به سن هجده سال تمام با اعلام رد تابعیت غیر ایرانی و ارائه تقاضا ایرانی محسوب و به آنها شناسنامه داده می شود.
وزارت كشور نسبت به احراز ولادت طفل در ایران
و صدور پروانه ازدواج موضوع ماده۱۰۶۰ قانون مدنی اقدام می نماید و نیروی انتظامی نیز با اعلام وزارت كشور پروانه اقامت برای پدر خارجی مذكور در این ماده صادر می كند. فرزندان موضوع این ماده قبل از تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه نیز از كلیه امكانات اقامتى، معیشتى، آموزشی و درمانی برخوردار می باشند.محمد دهقان. نفیسه فیاض بخش



گفتار پنجم . گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی


دوره هفتم- سال سوم                                                          شماره چاپ ۱۴۷۳
                                                                                      شماره چاپ سابقه ۱۳۴۸-۱۴۶۱
تاریخ چاپ ۲۰/۶/۱۳۸۵                                                           شماره دفتر ثبت  ۵۵۰


گزارش یك فوریتی
شماره ۲۲۵/ ك ق
تاریخ ۱۳/۶/۱۳۸۵
گزارش كمیسیون قضائی و حقوقی به مجلس شورای اسلامی
طرح اصلاح بندهای۴ ،۵ و۶ ماده۹۷۶  قانون مدنی و الحاق یك تبصره به آن به شماره چاپ ۱۳۴۸ كه با قید یك فوریت به این كمیسیون به عنوان كمیسیون اصلی ارجاع شده بود در جلسات متعدد و با حضور كارشناسان ذی ربط مطرح گردید و پس از بحث و تبادل نظر نهایتأ در جلسه مورخ ۱۲/۶/۱۳۸۵ با اصلاحاتی در عنوان و متن به شرح زیر مورد تصویب قرار گرفت.
اینك گزارش آن تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی می گردد.
نایب رئیس كمیسیون قضائی و حقوقی
محمد حسین فرهنگی
ضمنأ گزارش كمیسیون فرعی امنیت ملی و سیاست خارجی تا این تاریخ واصل نگردیده است
طرح  تعیین تكلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی
ماده واحده. فرزند آن حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی كه در ایران متولد شده یا حداكثر تا یك سال پس از تصویب این قانون در ایران متولد می شوند، می توانند بعد از رسیدن به سن هجده سال تمام تقاضای تابعیت ایرانی نمایند. این افراد در صورت نداشتن سیه پیشینه كیفری یا امنیتى و اعلام رد تابعیت غیر ایرانی به تابعیت ایران پذیرفته می شوند.
وزارت كشور نسبت به احراز ولادت طفل در ایران و صدور پروانه ازدواج موضوع ماده۱۰۶۰ قانون مدنی اقدام می نماید و نیروی انتظامی نیز با اعلام وزارت كشور پروانه اقامت برای پدر خارجی مذكور در این ماده صادر می كند. فرزندان موضوع این ماده قبل از تحصیل تابعیت نیز مجاز به اقامت در ایران می باشند.
تبصره ۱. چنانچه سن مشمولین این ماده در زمان تصویب بیش از هجده سال تمام باشد بایستى حداكثر ظرف یك سال اقدام به تقاضای تابعیت ایرانی نمایند.
تبصره ۰۲ از تاریخ تصویب این قانون كسانی كه در اثر ازدواج زن ایرانی و مرد خارجی در ایران متولد شوند و ازدواج والدین آنان از ابتدا با رعایت ماده۱۰۶۰ قانون مدنی به ثبت رسیده باشد، پس از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام و حداكثر ظرف مدت یك سال، بدون رعایت شرط سكونت مندرج در ماده ۹۷۹ قانون مدنی به تابعیت ایران پذیرفته می شوند.


منبع:
1. رويه در اين مجموعه به اين شكل بوده است كه تغييرات صريح در قانون مدني را شامل شود. مورد اخير از مواردي است كه بطور ضمنى با قانون مدني ارتباط دارد. دليل وجود اين مصوبه در اين مجموعه، به اين خاطر است كه متن طرح و گزارش بعدي آن، بندهايي از ماده 976 قانون مدني را به طور صريح اصلاح و تبصره اي به آن الحاق مي نمود. ولي نهايتأ منجر به قانوني با عنوان فوق گرديد. با ورود اين مصوبه در اين مجموعه، اميد است در چاپ هاي بعدي، مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد اصلاح مقررات مربوط به طلأق مصوب 28/8/1371 نيز لحاظ شود.

2. در متن فوق عبارت مصوب 27/11/1313 جايگزين عبارت مصوب 20/1/1314 گرديد.

3.در متن فوق عبارت از اين جهت جايگزين عبارت از اينهجت گرديد.

4. در متن فوق عبارت نكرده اند جايگزين عبارت نكردند گرديد.


نام
پست الکترونيک
پيام شما